Thomas Vaessens neemt afscheid als hoogleraar Moderne Nederlandse letterkunde en onderwijsdirecteur van het College of Humanities, en start per 1 juli 2020 als decaan van de faculteit Cultuurwetenschappen van de Open Universiteit.

Vaessens is sinds 2003 aan de UvA verbonden en per 2005 als hoogleraar Moderne Nederlandse letterkunde aan de Faculteit der Geesteswetenschappen. In september 2014 werd hij onderzoeksdirecteur van het Amsterdam Institute of Humanities Research en aansluitend vanaf februari 2019 onderwijsdirecteur van het College of Humanities. Eerder was hij voorzitter van de afdeling Neerlandistiek.

Copyright: Robin de Puy
Vooral de eigenwijze, maar altijd ook geëngageerde en bevlogen FGw’ers zal ik missen. Thomas Vaessens

“Na een lange en mooie UvA-periode zie ik ernaar uit mijzelf weer eens opnieuw uit te vinden in een heel andere omgeving. Ik heb de afgelopen jaren het enorme voorrecht gehad in uiteenlopende rollen nauw te kunnen samenwerken met UvA-collega’s uit alle geledingen. Vooral de eigenwijze, maar altijd ook geëngageerde en bevlogen FGw’ers zal ik missen”, aldus Vaessens over zijn vertrek.

Fred Weerman, decaan van de Faculteit der Geesteswetenschappen: “We zijn Thomas heel dankbaar voor alles wat hij voor onze faculteit heeft gedaan in wat zonder meer kan gelden als tropenjaren. Zijn vertrek is natuurlijk een verlies voor ons, maar we gunnen de Open Universiteit graag zo’n decaan en wensen hem veel succes. En altijd handig om een vriend in Zuid-Limburg te hebben.”

Het dagelijks bestuur van de faculteit beraadt zich over de opvolging van Vaessens en hoopt dat er met ingang van het nieuwe studiejaar een opvolger kan worden benoemd.