Stephan Besser (universitair docent Moderne Nederlandse letterkunde, ASCA) is geselecteerd voor een verblijf aan het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS-KNAW) in Amsterdam. De fellowship zorgt ervoor dat Stephan voor een periode van tien maanden gedurende het studiejaar 2020-2021 kan werken aan zijn project ‘The Promise of Patterns: On the Poetics of Regularity in 21st Century Human Sciences’.

Het project

Het project onderzoekt de huidige fascinatie met patronen in de geestes- en menswetenschappen, met een focus op literatuurwetenschap, cognitiewetenschap, cultural analytics en wetenschapsgeschiedenis. In een reeks casestudies analyseert Besser de voorwaarden van een nieuw vertoog van patronen op deze gebieden, zoals digitalisering en epistemische verschuivingen in richting van morfologie, cognitie en hersenonderzoek. Hij bespreekt sleutelelementen van de retoriek en poëtica van dit vertoog. Hoe maken ‘patronen’ cross-mappings van verschillende domeinen (het sociale, het biologische etc. etc.) mogelijk? Op welke manieren en met welke esthetische en sociale implicaties creëren ze orde en regelmatigheid en hoe faciliteren ze technieken en fantasieën van controle?

NIAS-KNAW

Besser wordt onderdeel van een zorgvuldig uitgekozen gemeenschap van ongeveer zestig wetenschappers, artiesten en schrijvers. Hij is geselecteerd door middel van een extern beoordelingsproces op basis van de kwaliteit en innovatieve waarde van zijn onderzoeksvoorstel. De succespercentage voor het behalen van een NIAS-fellowship is ongeveer tien procent.

Het NIAS – een van de instituten binnen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) – biedt een fysieke en intellectuele ruimte voor geavanceerd onderzoek in de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen dat gedreven is door nieuwsgierigheid en interdisciplinaire samenwerking. Nederlandse en internationale wetenschappers kunnen er tijdelijke fellowships krijgen. Het NIAS is gevestigd in Amsterdam.

Dr. S. (Stephan) Besser

Faculteit der Geesteswetenschappen