Mario Damen, universitair docent middeleeuwse geschiedenis, is geselecteerd voor een verblijf aan het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS-KNAW) in Amsterdam. Het fellowship zorgt ervoor dat Damen voor een periode van vijf maanden gedurende het studiejaar 2020-2021 kan werken aan zijn project ‘Imagining a territory. Constructions and representations of late medieval Brabant’.

Het project

Dit project, gesubsidieerd door NWO in kader van de Vrije Competitie, analyseert hoe de interactie tussen de vorst, edelen en stedelijke elites de constructie, perceptie en representatie van het territorium beïnvloedde. De test case is het laatmiddeleeuwse hertogdom Brabant, dat tegenwoordig is verdeeld over België en Nederland, maar nog steeds betekenis heeft voor burgers in beide landen. In dat opzicht beantwoordt het project een relevante maatschappelijke vraag: wat heeft Brabant gevormd tot een betekenisvolle historische ruimte?

NIAS-KNAW

Damen wordt onderdeel van een zorgvuldig uitgekozen gemeenschap van ongeveer zestig wetenschappers, artiesten en schrijvers. Hij is geselecteerd door middel van een extern beoordelingsproces op basis van de kwaliteit en innovatieve waarde van zijn onderzoeksvoorstel. De succespercentage voor het behalen van een NIAS-fellowship is ongeveer tien procent.

Het NIAS – een van de instituten binnen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) – biedt een fysieke en intellectuele ruimte voor geavanceerd onderzoek in de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen dat gedreven is door nieuwsgierigheid en interdisciplinaire samenwerking. Nederlandse en internationale wetenschappers kunnen er tijdelijke fellowships krijgen. Het NIAS is gevestigd in Amsterdam.

Dr. M.J.M. (Mario) Damen

Faculteit der Geesteswetenschappen