Per 1 november aanstaande neemt Gerard Nijsten na acht jaar afscheid van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Nijsten is door de colleges van bestuur van UvA en HvA benoemd tot directeur Bibliotheek; dit omvat de UB, Bijzondere Collecties, het Allard Pierson en de Hogeschoolbibliotheek.

Nijsten was directeur bedrijfsvoering van de faculteit in een roerige periode: het nieuwe besturingsmodel werd ingevoerd, de faculteit werd geconfronteerd met zware bezuinigingen, verhuizingen, protesten en bezettingen. Maar er waren ook veel inspirerende vernieuwingen waar Gerard Nijsten nauw bij betrokken was, zoals de ontwikkeling van het Universiteitskwartier en het Onderzoeksgebouw. Hij stond aan de wieg van het Humanities Lab en VOX POP, waardoor uiteenlopende innovatieve en creatieve initiatieven van medewerkers en studenten een plek binnen de faculteit hebben gekregen.

Nijsten is van oorsprong historicus met ruime directie- en managementervaring in het hoger onderwijs en de wetenschap. Voor zijn aantreden als faculteitsdirecteur aan de UvA was hij werkzaam bij de Vrije Universiteit, onder andere als directeur bedrijfsvoering van de Faculteit der Letteren en als strategisch adviseur van het College van Bestuur. Ook heeft hij ervaring opgedaan bij de Hogeschool Holland en de Hogeschool van Amsterdam als docent en onderwijsmanager.

‘Het is voor mij een prachtige, laatste stap in mijn loopbaan waar ik mij op verheug. Afscheid nemen van de faculteit zal mij moeite kosten. Ik heb hier immers acht jaar met veel plezier gewerkt in een inspirerende omgeving met zeer bevlogen mensen,’ aldus Nijsten over zijn vertrek.

Decaan Fred Weerman: ‘We zijn Gerard bijzonder dankbaar voor alles wat hij voor de faculteit heeft gedaan. Zijn vertrek is een groot verlies voor ons, maar we zien ernaar uit om met hem samen te werken in zijn nieuwe functie als directeur Bibliotheek. En ik hoop dat we in het najaar – binnen de dan geldende coronamaatregelen – Gerard op een mooie manier kunnen uitzwaaien.’