De nieuwe promovendus van het Amsterdam Centre for Language and Communication (ACLC) is bekendgemaakt. Lani Freeborn start binnenkort met haar onderzoek naar aanleg voor het leren van vreemde talen.
Lani Freeborn

Lani heeft een BA French and Hispanic Studies van de Universiteit van Liverpool en een MA Applied Linguistics van University College London. Haar PhD-project heet Second language learning and the development of foreign language aptitude.

Het project heroverweegt het construct van aanleg voor het leren van vreemde talen vanuit een dynamisch perspectief. Door het uitvoeren van een reeks longitudinale onderzoeken wil Lani bepalen of subcomponenten van deze aanleg zich in de loop van de tijd kunnen ontwikkelen door het leren van een tweede taal. Haar onderzoek verkent de relatie tussen tweetaligheid en aanleg, en analyseert hoe aanleg wordt beïnvloed door cognitieve, affectieve en contextuele factoren in verschillende stadia van het leren van talen.

Zes nieuwe promovendi

De onderzoekscholen van de Faculteit der Geesteswetenschappen (ACLC, AHM, ARTES, ASCA, ASH en interfacultair instituut ILLC) hebben de afgelopen periode geworven voor nieuwe promovendi, één voor elke school. De promovendi worden aangesteld met de resterende gelden uit de lopende agenda van Duurzame Geesteswetenschappen en starten per september 2020.