Op 18 september organiseert de Faculteit der Geesteswetenschappen voor het eerst de State of European Literature, een jaarlijkse lezing waarin een gerenommeerde Europese schrijver ingaat op de betekenis van literatuur in hedendaags Europa.

‘Met de lezing willen we het belang van internationale, Europese literatuur voor het voetlicht brengen voor een breed publiek in Amsterdam’, vertelt initiatiefnemer en universitair docent Europese Studies Guido Snel. ‘Ons doel is mensen bewust te maken van hoe belangrijk de kernwaarden van literatuur en cultuur zijn voor Europa – denk bijvoorbeeld aan nieuwsgierigheid, verbeeldingskracht, reflectie, vernieuwing, vertaling.’

Verhalenvertellers in tijden van crisis

In deze eerste editie geeft Philipp Blom (bekend van onder andere De duizelingwekkende jaren en het recente Het grote wereldtoneel) zijn kijk op de nieuwe rol van verhalenvertellers in een wereld die ingrijpend is veranderd door een klimaatcrisis, een pandemie en economische malaise. Welke rol kan literatuur spelen in het vinden van een gemeenschappelijk sociaal doel in tijden van crisis?

De lezing is een gezamenlijk initiatief van de Universiteit van Amsterdam, Faculteit Geesteswetenschappen en het Amsterdam Centre for European Studies (ACES) in samenwerking met OSL (Onderzoeksschool Literatuurwetenschap) en SPUI25.

Philipp Blom
Philipp Blom (Foto: Vera de Kok / CC BY-SA 4.0)

European Literature Night

De State of European Literature gaat vooraf aan de European Literature Night, een jaarlijks literair festival georganiseerd door EUNIC, dat bekende auteurs en veelbelovend literair talent uit heel Europa samenbrengt. Rondom het centrale thema van dit jaar, Literature: the Antidote, komen onderwerpen aan bod die door de coronacrisis actueler zijn dan ooit: van ons veranderende leesgedrag tijdens de lockdown tot de noodzaak om over de Europese grenzen met elkaar in gesprek te blijven.

Beide evenementen zouden eigenlijk in juni al plaatsvinden, maar werden vanwege corona opgeschoven naar september. Nu gaan ze door in aangepaste vorm, vertelt Snel: ‘Er komt een livestream voor wie er niet op locatie bij kan zijn, en vanwege reisbeperkingen zullen sommige auteurs online deelnemen. Literatuur – en dan vooral de Europese – is grenzeloos, maar door corona worden we met een heel nieuwe situatie geconfronteerd. Dat maakt het ook juist interessant.’

De State of European Literature en de European Literature Night vinden dit jaar plaats in de context van het Forum on European Culture, dat van 17 tot 20 september georganiseerd wordt door De Balie en DutchCulture.