Maar liefst vier alumni van de master Journalistiek en media hebben een Loep gewonnen, de jaarlijkse prijs voor beste onderzoeksjournalistiek in Nederland en Vlaanderen. De prijzen werden afgelopen vrijdag uitgereikt in Amsterdam.

De oud-studenten wonnen in drie van de vier categorieën:

• Luuk Mulder won – samen met Siebe Sietsma – de Loep voor Signalerende Onderzoeksjournalistiek voor De schimmige wereld van het Maltese paspoort (Nieuwsuur). Uit het juryrapport: ‘Een verhaal waarbij de mond van de jury af en toe open viel van verbazing, waarin een hoofdpersoon duidelijk verrast werd door de kennis van de interviewers.’
  • De Loep voor Opsporende Onderzoeksjournalistiek ging naar Jannie Schipper en haar collega’s van NOS en NRC, voor de producties Nederlandse luchtaanval in Irak veroorzaakte zeker zeventig burgerdoden (NOS) en De Nederlandse ‘precisiebom’ op een wapendepot van IS (NRC). ‘Een moeilijke productie waarin militaire geheimen werden onthuld’, oordeelde de jury. ‘Een topverhaal met grote impact’.
  • Gidi Pols en Jochem van Staalduine wonnen de aanmoedigingsprijs voor hun productie De erfenis van DSB (de Volkskrant). ‘Een elegant onderzoek’, aldus de jury. ‘Met reportage en onderzoek worden in een drieluik alle gevolgen van het faillissement van de DSB tien jaar later in beeld gebracht.’

Ook twee andere UvA-alumni, Milena Holdert en Mira Sys, waren dit jaar voor een Loep genomineerd.

Over de Loep

Elk jaar kent de Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ) de Loep toe aan journalistiek onderzoek dat door opzet, aanpak en uitwerking een voorbeeld kan zijn voor collega’s. Er zijn vier categorieën: Controlerende Onderzoeksjournalistiek, Signalerende Onderzoeksjournalistiek, Opsporende Onderzoeksjournalistiek en de aanmoedigingsprijs. De inzendingen worden beoordeeld door een vakjury.