Amsterdam heeft een rijke geschiedenis als overzeese grootmacht. De relatie met overzeese landen is dan ook beter dan met die met het Europese achterland. De meeste Amsterdammers zullen de stad dan ook prijzen om haar openheid en zullen de stad bestempelen als metropool. Wat veel mensen echter niet weten, is dat Amsterdam in de zeventiende eeuw vooral rijk is geworden door de handel met Hanzesteden aan de Duitse, Poolse en Baltische kust. UvA-historici Remieg Aerts en Hanco Jürgens schrijven in Het Parool over hoe Amsterdam haar blik op het Europese achterland is kwijtgeraakt en waarom zij zichzelf opnieuw moet uitvinden als havenstad.

Volgens Aerts en Jürgens is het sinds het presidentschap van Trump en de Brexit extra belangrijk voor Amsterdam om zich te gaan focussen op Europa. Zij zien de blik op het westen niet als iets slechts, maar de kansen liggen in het oosten, noorden en zuiden. Een hernieuwde blik op Europese havensteden opent deuren voor nieuwe Europese netwerken over het water. In 2025 bestaat de stad 750 jaar en volgens Aerts en Jürgens moet de stad deze kans met beide handen aanpakken om de haven van Amsterdam weer in beeld te brengen en zo mogelijke problemen op te lossen.

Prof. dr. R.A.M. (Remieg) Aerts

Faculteit der Geesteswetenschappen