De onderzoekers van project MIND hebben de populariseringsprijs van de Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap (LOT) gewonnen. Ze kregen de prijs toegekend voor hun plan om een digitale omgeving over meertaligheid te maken voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang.

Wat zijn de effecten van tweetalige kinderopvang op de taalontwikkeling van kinderen? Het team van project MIND (Meertaligheid in Dagopvang) doet daar onderzoek naar. Om de opgedane kennis te delen met mensen uit de praktijk willen de onderzoekers een ‘toolbox meertaligheid’ maken: een digitale omgeving met informatie over meertaligheid voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. De toolbox biedt informatie over meertalig opgroeien, praktische tips over hoe om te gaan met meertalige kinderen op het kinderdagverblijf en richtlijnen voor antwoorden op vragen van ouders over meertalig opvoeden.

De jury van de LOT Populariseringsprijs was onder de indruk van de stevige wetenschappelijke basis van het project. Ook de uitgebreide haalbaarheidsstudie, het indrukwekkende team van medewerkers en de bruikbaarheid van het eindproduct maakten indruk. Het projectteam van MIND bestaat uit Anne-Mieke Thieme, Josje Verhagen, Eva Vos, Suzanne Aalberse, Sible Andringa, Darlene Keydeniers en Folkert Kuiken.

Over de prijs

De Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap kent de Populariseringsprijs ieder jaar toe aan een project waarbij taalkundige expertise wordt ingezet voor de samenleving. Aan de prijs is een geldbedrag van €2.500 verbonden dat bedoeld is voor de uitvoering van het project. De jury bestond dit jaar uit Petra Hendriks (Rijksuniversiteit Groningen), Freek van de Velde (Universiteit Leuven) en Erica Renckens (NEMO Kennislink).

De LOT Populariseringsprijs werd uitgereikt tijdens de Grote Taaldag, de jaarlijkse conferentie van drie grote taalkundige organisaties: Anéla (de Nederlandse Vereniging voor Toegepaste Taalwetenschap), AVT (de Nederlandse Vereniging voor Algemene Taalwetenschap) en LOT (de Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap). Ook UvA-onderzoeker Imme Lammertink viel in de prijzen: zij won de AVT/Anéla-dissertatieprijs voor haar promotieonderzoek naar taalontwikkelingsstoornissen.