Van inheemse groepen in Nieuw-Zeeland tot vluchtelingen in Europa: in de berichtgeving over de coronacrisis blijven veel gemeenschappen en sociale groepen onderbelicht. Zij krijgen een stem in het boek COVID-19 from the Margins, dat is samengesteld door onder anderen UvA-onderzoeker Stefania Milan (universitair hoofddocent New Media en Digital Culture).

Terwijl het coronavirus alle hoeken van de aarde bereikt, is er voor sommige sociale groepen en geografische gebieden weinig aandacht. Dat geldt niet alleen voor veel landen in de zogeheten ‘Global South’, maar ook voor bijvoorbeeld landbouwmigranten in West-Europa en slachtoffers van huiselijk geweld. Wat zijn voor hen de gevolgen van de pandemie en welke rol speelt de data-samenleving daarin?

Ongelijkheid en de data-samenleving

In het boek COVID-19 from the Margins: Pandemic Invisibilities, Policies and Resistance in the Datafied Society worden deze vragen onderzocht. In bijdragen van maar liefst 75 auteurs uit alle delen van de wereld komen verschillende aspecten van onzichtbaarheid, ongelijkheid en de data-samenleving ten tijde van COVID-19 aan bod. Daarnaast belicht het boek vormen van verzet en creativiteit van gemeenschappen in de marge in hun strijd om te overleven tijdens deze pandemie – van data-activisten in China tot Black Lives Matter-demonstranten in Brazilië.

De redactie van de bundel bestaat uit Stefania Milan (UvA), Silvia Masiero (Universiteit van Oslo) en Emiliano Treré (Cardiff University). In april 2020 startten zij de blog ‘COVID-19 from the margins’, waar het boek uit voortkomt. Het boek is gemaakt met financiële steun van de UvA (via twee Research Priority Areas: het Amsterdam Centre for European Studies en Global Digital Cultures), het Institute of Network Cultures van de Hogeschool van Amsterdam en de European Research Council (ERC). Het boek is open access: het is als pdf te downloaden en wordt gratis verspreid, zolang de voorraad strekt.

Big Data from the South

COVID-19 from the margins is onderdeel van het project The Big Data from the South Initiative, dat in 2017 is opgezet door Stefania Milan en Emiliano Treré. Het project onderzoekt de uitdagingen die komen kijken bij een samenleving waarin data een steeds grotere rol speelt, vooral met betrekking tot de ‘South(s)’ – een samengestelde entiteit die de geografische aanduiding overstijgt en een plek vormt voor weerstand en creativiteit. The Big Data from the South Initiative wordt ondersteund door DATACTIVE, een door ERC gefinancierd onderzoeksproject dat voornamelijk bestaat uit medewerkers van de afdeling Mediastudies en de Amsterdam School of Cultural Analysis aan de UvA.

Op donderdag 25 februari bespreken Stefania Milan en andere onderzoekers in het online seminar COVID-19 from the Margins de problematiek die in het boek aan bod komt.

Prof. dr. S. (Stefania) Milan

Faculteit der Geesteswetenschappen