Een groep schrijvers, journalisten en wetenschappers, onder wie UvA-onderzoekers George Blaustein en Uğur Ümit Üngör, is van plan het nieuwe tijdschrift The European Review of Books te lanceren. Er is een crowdfundingcampagne gestart om het initiatief te ondersteunen.

The European Review of Books moet een gedrukt en online tijdschrift worden over boeken, kunst, poëzie, muziek, theater, film, politiek en meer. Het zwaartepunt ligt bij boeken, schrijven de initiatiefnemers, 'omdat boeken wijsheid permanent maken zoals niets anders dat kan. We kunnen in boeken leven en boeken zullen ons overleven.'

(tekst loopt door onder video)

The European Review of Books

De initiatiefnemers willen met het tijdschrift een onafhankelijk instituut creëren waar ruimte is om te experimenteren. Het tijdschrift wordt meertalig: de artikelen zullen zowel in het Engels als in de moedertaal van de schrijver worden gepubliceerd. Het is de bedoeling dat er wekelijks online bijdragen verschijnen, naast drie gedrukte magazines per jaar.

De European Review of Books is geen academisch tijdschrift, maar we nodigen wetenschappers uit om levendige essays in te zenden, zegt George Blaustein, universitair docent American Studies aan de UvA. 'Voor mij als wetenschapper is dit tijdschrift een manier om goed schrijven te cultiveren. In de academische wereld in Europa is hier onvoldoende waardering voor: kwantiteit wordt boven kwaliteit gesteld, en de relevantie van de geesteswetenschappen wordt te smal gedefinieerd.'

'Zelf ben ik niet Europees', voegt hij eraan toe, 'maar ik heb hier lang genoeg gewoond om dat etiket zo breed mogelijk te willen definiëren. Mijn medewerkers en ik noemen het daarom soms de post-European Review of Books.'

Crowdfunding

Voorwaarde om het tijdschrift van de grond te krijgen is dat er uiterlijk 19 juni € 79.000 bij elkaar is gebracht, waarmee het tijdschrift in de eerste periode kan worden gefinancierd. Om dat te bereiken hebben de initiatiefnemers een crowdfundingcampage gelanceerd, die op dit moment al ruim de helft van het benodigde bedrag heeft opgebracht.