Op zaterdag 19 juni organiseert de Universiteit van Amsterdam de tweede editie van de Staat van de Europese Literatuur, een jaarlijkse lezing waarin een gerenommeerde Europese schrijver ingaat op de staat van literatuur in Europa. Dit jaar wordt de lezing gegeven door schrijver Nelleke Noordervliet, die vanuit de Aula zal spreken over het actuele thema 'De moed van de schrijver'.

Hoe moet een schrijver zich verhouden tot de brandende kwesties van zijn tijd? Wat als de complexe diversiteit van de Europese literatuur onder politieke druk komt te staan? Op deze en andere vragen zal Noordervliet tijdens haar lezing ingaan. Schrijver en filosoof Eva Meijer en twee promovendi zullen kort op Noordervliets lezing reageren.

‘We leven niet alleen in de historische realiteit, maar ook in de literaire realiteit, die ons een complex inzicht geeft in hoe we samenleven’, aldus Noordervliet. ‘Europa is niet, of niet alleen, geschiedenis en politiek. Europa is de verhalen die we elkaar vertellen, van Helsinki tot Lissabon, van Heraklion tot Dublin. Zonder die verbinding is Europa machteloos. De ietwat chaotische diversiteit en de immens rijke traditie van de Europese literatuur is haar kracht. Die moeten we verdedigen en koesteren.’

Nelleke Noordervliet - Staat van de Europese Literatuur 2021

Over de sprekers

Nelleke Noordervliet behoort tot de belangrijkste Nederlandse schrijvers van vandaag. Ze heeft een indrukwekkend oeuvre op haar naam staan, met romans, novellen en vele essays, waarvoor ze onder andere de Constantijn Huygensprijs kreeg. Haar recentste roman is De val van Thomas G. (Atlas Contact). Ze is onder meer columniste voor Trouw en het radioprogramma OVT.

Eva Meijer is filosoof, beeldend kunstenaar, schrijver en singer-songwriter. Ze promoveerde aan de UvA op haar onderzoek naar de politieke stem van dieren. Haar werk is in meer dan achttien talen vertaald en veelvuldig bekroond.

Over de Staat van de Europese Literatuur

De Staat van de Europese Literatuur is een gezamenlijk initiatief van de Universiteit van Amsterdam, Faculteit Geesteswetenschappen en het Amsterdam Centre for European Studies (ACES) in samenwerking met de Onderzoeksschool Literatuurwetenschap (OSL) en SPUI25. Initiatiefnemer is Guido Snel, universitair docent Europese Studies aan de UvA. De lezing is bedoeld om de aandacht te vestigen op het belang van Europa’s rijke en diverse literaire traditie. Vorig jaar sprak schrijver Philipp Blom de Staat van de Europese Literatuur uit.

Nacht van de Europese Literatuur

Het thema ‘De moed van de schrijver’ staat ook centraal op de Nacht van de Europese Literatuur, een literair festival dat aansluitend op de lezing van Noordervliet zal plaatsvinden. Vanuit De Balie zullen twaalf schrijvers en dichters uit heel Europa optreden en met elkaar in debat gaan. De Nacht van de Europese Literatuur wordt georganiseerd door EUNIC Netherlands.

De Staat van de Europese Literatuur vindt plaats op 19 juni van 17.00 tot 18.00 uur in de Aula van de Universiteit van Amsterdam. Aanmelden kan via SPUI25. De Nacht van de Europese Literatuur vindt vanaf 20.00 uur plaats in De Balie. Beide evenementen zijn via een livestream te volgen.