Voor haar proefschrift 'Bilingualism and cognition: the acquisition of Frisian and Dutch' ontvangt taalwetenschapper Evelyn Bosma de Keetje Hodshon Prijs. De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) kent de prijs jaarlijks toe aan oorspronkelijk promotieonderzoek op het gebied van de geesteswetenschappen.

In haar proefschrift, waarop ze in 2017 aan de UvA promoveerde, nuanceert Bosma de opvattingen over de cognitieve voordelen van meertaligheid. Uit haar onderzoek blijkt dat vooral jonge tweetalige kinderen een kleine voorsprong hebben op cognitief gebied, maar dat die voorsprong vanaf groep 3 verdwijnt. Bosma concludeert dat het veronderstelde cognitieve voordeel van tweetaligheid dus wel wat meevalt, maar stelt tegelijk dat er ook geen sprake is van negatieve invloed van tweetaligheid op de ontwikkeling van kinderen.

Gedurende haar onderzoek was Bosma ook verbonden aan de Fryske Akademy. Inmiddels is ze docent en onderzoeker aan de Universiteit Leiden.

Over de prijs

De Keetje Hodshon Prijs wordt toegekend door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen en bedraagt € 12.500,-. Het is een aanmoedigingsprijs voor geesteswetenschappers die in het jaar van toekenning niet langer dan vijf jaar zijn gepromoveerd. De prijs wordt jaarlijks toegekend voor onderzoek op één van de volgende gebieden: taalwetenschappen, literatuurwetenschappen, historische wetenschappen of wijsbegeerte/godgeleerdheid. Dit jaar waren de taalwetenschappen aan de beurt. De prijs is vernoemd naar Cornelia Catharina (Keetje) Hodshon, die in 1794 het huidige gebouw van de Maatschappij liet bouwen en tot 1829 de eerste bewoonster ervan was.

Op vrijdag 18 juni wordt de prijs uitgereikt door KHMW-voorzitter Louise Gunning-Schepers. De bijeenkomst is te volgen via een livestream.