Emeritus hoogleraar Conservering en restauratie Jørgen Wadum heeft tijdens de virtuele conferentie van het Committee for Conservation van ICOM de ICOM-CC-medaille uitgereikt gekregen. Wadum is momenteel verbonden aan de Nivaagaard Collection in Denemarken.

De Directory Board van ICOM's Committee for Conservation (ICOM-CC) kent een medaille toe aan leden die een cruciale rol hebben gespeeld, zowel binnen de organisatie als op het gebied van conservering in het algemeen. De prijzen worden uitgereikt tijdens plenaire sessies van de Driejaarlijkse Conferentie, zodat de ontvangers erkenning voor hun werk krijgen in aanwezigheid van hun collega's. Daarnaast laat de prijsuitreiking jonge professionals kennismaken met het werk van collega's zonder wie het vakgebied niet op het huidige niveau zou zijn gekomen. Sinds 1990 en tot op heden zijn wereldwijd 22 collega's onderscheiden met de ICOM-CC-medaille.

Professor dr. Ella Hendricks, Conservering en restauratie, introduceerde op de conferentie in Peking enkele van de argumenten om Jørgen Wadum de medaille op deze manier aan te bieden:

'De ICOM-CC-medaille vormt een waardige erkenning van Jorgen's vele belangrijke bijdragen aan het internationale veld van conservering en zijn vele bijdragen aan het runnen van ICOM-CC. Sinds 1990 heeft Jorgen grensverleggende interdisciplinaire projecten ondersteund van technische kunstgeschiedenis en conservering. Een spraakmakend voorbeeld was de Vermeer-campagne van onderzoek en behandeling in 1994, met Girl with the Pearl Earring. Jorgen heeft veel initiatieven genomen om het groeiende veld van de technische kunstgeschiedenis te ondersteunen, waaronder de lancering van het tijdschrift Art Matters - International Journal for Technical Art History in 2002, samen met Erma Hermens. In 2005 keerde Jorgen terug naar Denemarken, waar hij van 2005 tot 2020 Director of Conservation was in het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen. In 2011 realiseerde hij zijn ambitie om een ​​Center for Art Technological Studies and Conservation in Denemarken op te richten, bekend als CATS, dat hij tot 2020 leidde.

Van 2012 tot 2016 pendelde Jorgen in de rol van deeltijdhoogleraar conservering aan de Universiteit van Amsterdam regelmatig heen en weer tussen Kopenhagen en Amsterdam. Ik herinner me dat Jorgen met zijn koffer rechtstreeks naar de klas kwam, altijd in een goed humeur en met zijn kenmerkende energie en enthousiasme om de studenten les te geven. Jorgen speelde een cruciale rol bij het opstarten van de nieuwe master Technische Kunstgeschiedenis die nu succesvol loopt binnen onze UvA-opleiding, een van de weinige masters die aan dit vakgebied is gewijd.'