UvA-hoogleraar Filmerfgoed en digitale filmcultuur Giovanna Fossati is een van de nieuwe leden van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, ofwel de Oscars. Fossati, tevens hoofdconservator van Eye Filmmuseum, is gekozen in de categorie ‘members-at-large’ voor haar werk in filmconservering.
Giovanna Fossati, hoogleraar Filmerfgoed en digitale filmcultuur (foto Jeroen Oerlemans)

Giovanna Fossati (1971) werd in 2013 benoemd tot hoogleraar Filmerfgoed en digitale filmcultuur aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA. De deeltijdleerstoel wordt mogelijk gemaakt door Eye Filmmuseum, waar zij sinds 2009 hoofdconservator is. In haar onderzoek richt zij zich op de invloed van digitale technieken op het behouden, restaureren en ontsluiten van filmerfgoed, en de nieuwe rol die filmarchieven en musea hierbij spelen. Haar boek From Grain to Pixel (2009) geldt wereldwijd als standaardwerk op dit gebied.

De gecombineerde functie van hoogleraar en hoofdconservator is uitzonderlijk binnen de internationale filmarchiefwereld en vormt een ideale schakel tussen het internationale wetenschappelijk onderzoek en de restauratiepraktijken van Eye. Aan de UvA is Fossati betrokken bij de duale master Preservation and Presentation of the Moving Image, een internationaal georiënteerd masterprogramma van anderhalf jaar met een grote praktijkcomponent. Samen met de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) organiseert ze jaarlijks de Eye International Conference en de collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice. De UvA trekt daarnaast gezamenlijk op met Eye in verschillende nationale en internationale onderzoeksprojecten voor het toepassen van innovatieve methodes bij het restaureren, digitaliseren en ontsluiten van filmcollecties.

The Academy of Motion Picture Arts and Sciences nodigt sinds 1927 elk jaar een selectie filmprofessionals uit die zich hebben onderscheiden door hun bijdragen aan de filmwereld. In lijn met de belofte van de organisatie om diverser en inclusiever te worden, komen de nieuwe leden dit jaar uit 49 verschillende landen buiten de Verenigde Staten.

Prof. dr. G. (Giovanna) Fossati

Faculteit der Geesteswetenschappen