Dieuwe Beersma van de master Duitslandstudies heeft de Volkskrant IISG Scriptieprijs 2021 gewonnen met een scriptie over Walther Rathenau, ‘Das reich der Seele, Walther Rathenau’s Cultural Pessimism and Prussian Nationalism’. De jury, die zocht naar ‘excellente en vernieuwende scripties over een historisch onderwerp’, bestaat uit onderzoekers van verschillende instituten en universiteiten, waaronder de Radboud Universiteit, de Rijksuniversiteit Groningen en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG).

In zijn winnende scriptie betoogt Dieuwe Beersma dat de Duitse politicus Walther Rathenau, minister van Buitenlandse Zaken kort na de Eerste Wereldoorlog, anders dan de geschiedenisboeken zeggen, geen liberale denker was, maar juist een conservatieve cultuurpessimist en nationalist die droomde van een Duitse volksstaat.

In de Volkskrant verscheen een interview met Dieuwe over zijn winnende scriptie.