Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Dit jaar is het 400 jaar geleden dat Hugo de Groot in een boekenkist uit Slot Loevestein ontsnapte. In Nederland vieren we dit als het Hugo de Grootjaar. De Groot wordt binnen Europa graag gezien als de vader van het internationale recht, bedenker van de ‘vrije zee’ en voorvechter van de vrijheid van het individu. In het artikel ‘The colonial difference in Hugo Grotius: rational man, slavery and Indigenous dispossession’ trekt onderzoeker Mikki Stelder deze mythevorming rondom de rechtsgeleerde in twijfel.
Hugo de Groot
Hugo de Groot in 1631, geschilderd door Michiel Jansz van Mierevelt

Stelder kijkt naar hoe het Nederlands kolonialisme – dat toentertijd nog in de kinderschoenen stond – van invloed was op het gedachtegoed van De Groot. Door te onderzoeken wat De Groot te zeggen had over wie er wel of niet in staat was vrij te zijn en te denken, laat Stelder zien hoe zijn ideeën over vrijheid en het individu diep geworteld waren in Nederlandse koloniale expansie, inheemse onteigening en de slavernij. Hiermee bekritiseert de onderzoeker de heersende aannames rondom het werk van De Groot en draagt bij aan de discussie rondom Nederlands koloniale verleden en zijn impact op het heden.

Het artikel is onderdeel van het grotere onderzoeksproject Maritieme Verbeelding: Een Culturele Oceanografie van het Nederlands Kolonialisme, waarvoor Stelder in 2019 een Marie Skłodowska-Curie Global Fellowship kreeg toegekend. In het project bestudeert Stelder de relatie tussen Nederlanders, de zee en koloniale beeld- en wetvorming. Daarnaast is de onderzoeker bezig een boek te schrijven over het koloniale gedachtegoed van Hugo de Groot.

Publicatiegegevens

Mikki Stelder, The colonial difference in Hugo Grotius: rational man, slavery and Indigenous dispossession, Postcolonial Studies, 12 oktober 2021.