Anne-Mieke Thieme, promovendus Nederlandse taalkunde, is een van de nieuwe leden van Faces of Science. Op de site facesofscience.nl, een initiatief van de KNAW, bloggen meer dan 50 promovendi over hoe het is om in de wetenschap te werken.

Het promotieonderzoek gaat over meertaligheid op de kinderopvang. Veel kinderen in Nederland groeien met meerdere talen op. Soms maken ze voor het eerst echt kennis met het Nederlands op de opvang, in andere gevallen horen ze thuis naast het Nederlands ook andere talen.

Anne-Mieke Thieme onderzoekt wat die meertaligheid betekent voor de manier waarop kinderen contact met elkaar maken en samen spelen, zodat ze daarin beter kunnen worden ondersteund. Door met elkaar te spelen ontwikkelen kinderen namelijk belangrijke vaardigheden die ze nodig hebben op de basisschool.

Binnenkort zal Thieme verslag doen van haar onderzoek op facesofscience.nl. De bedoeling van de site is om studenten en leerlingen uit 5 en 6 vwo, die staan voor een keuze in hun studie, door middel van filmpjes en blogs een realistisch beeld te geven van hoe het is om wetenschapper te zijn. De bijdragen zijn dus gericht op scholieren, maar ook interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap.

In totaal treden dit jaar twaalf nieuwe promovendi toe tot het collectief, onder wie ook UvA-promovendi Annelotte Derkink, Sarai Keestra en Junus van der Wal.

A.M.M. (Anne-Mieke) Thieme MA

Faculteit der Geesteswetenschappen