Op zaterdag 20 augustus overleed, 92 jaar oud, Niek van Uchelen, emeritus-hoogleraar Hebreeuwse, Aramese en Syrische talen en culturen aan onze faculteit. Als vroege voorvechter van de na-oorlogse Duitse Judaistik legde hij het fundament voor de huidige opleidingen Hebreeuws en Joodse Studies.

Wij herinneren ons hem als een nauwgezet ontleder van de vroege rabbijnse literatuur, een gestructureerd docent en verteller, sprankelend spreker, keiharde voetballer en, niet in de laatste plaats, als een promotor met een rotsvast vertrouwen in zijn promovendi. De huidige inbedding van ons kleine vakgebied in de faculteit zou zonder zijn koers niet vanzelfsprekend zijn geweest.

Irene Zwiep, mede namens oud-studenten, collega’s en promovendi