Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Het omvangrijke werk van Bruce Springsteen biedt een aangrijpend beeld van het verval van de industriële Amerikaanse stad. Economisch geograaf Robert Kloosterman analyseert hoe het werk van Springsteen dit verval illustreert.

Bruce Springsteen

Er zijn veel academische studies over de transformatie van Amerikaanse steden. Maar, stelt Kloosterman, je kunt ook naar het werk van Springsteen luisteren, waarin levensechte personen worstelen met de teloorgang van de industriële Amerikaanse stad.

Dit werk van Springsteen is inmiddels ook zelf het onderwerp van uitgebreid academisch onderzoek. “De verkoop van meer dan 65 miljoen geluidsdragers in de Verenigde Staten en 120 miljoen wereldwijd, maken zijn songs tot interessant onderzoeksmateriaal”, stelt Kloosterman.

Bruce Springsteen als sociaal-geografische artiest

Aan het academische onderzoek over Springsteen voegt Kloosterman graag een geografisch perspectief toe. Hoe beschrijft Springsteen steden en stedelijkheid en welke veranderingen doen zich rond deze thema’s in zijn songteksten voor?

In de carrière van Springsteen zijn steden vaak het decor en regelmatig ook het centrale onderwerp van zijn songs geweest. “Je zou zelfs kunnen zeggen dat hij daarmee het meest uitgesproken sociaalgeografisch is van de grote tekstschrijvers in de popmuziek”, stelt Kloosterman.

My Hometown Album cover

‘The geography of the thing’

“Om de songs te kunnen schrijven had hij feitelijk veldwerk gedaan: hij had, in zijn eigen woorden, ‘the geography of the thing’ moeten verkennen om de wereld van de hoofdpersonen te leren kennen en hun keuzes te begrijpen”,  schrijft Kloosterman.

Kloosterman illustreert via de teksten van Springsteen hoe in de loop der jaren de aandacht is verschoven van de stad als plaats om uit te gaan, meisjes te ontmoeten en te ontsnappen aan het gewone burgerlijke leven, naar de stad, en haar bewoners, als slachtoffers van de-industrialisering.

Row houses in Camden New Jersey

Bruce Springsteen maakt het verval voor veel Amerikanen tastbaar

Kloosterman concludeert dat in de dertig jaar tussen het uitkomen van ‘My Hometown’ in 1984 en ‘Death To My Hometown’ in 2012 de situatie in veel Amerikaanse steden verder achteruit is gegaan en de opkomst van rechts populisme hier niet los van is te zien: “Met het ingaan van de 21ste eeuw is er geen verbetering opgetreden. Integendeel, de-industrialisering zet door en de crisis van 2008 slaat hard toe. De plekken in New Jersey die veel voor Springsteen en zijn creativiteit betekend hebben, zakken nog verder weg.” Bruce Springsteen maakt dit verval voor veel Amerikanen tastbaar.

Debat over muziek en sociale geografie

Op 21 mei vindt er een debat rond het onderwerp muziek en sociale geografie plaats op het Amsterdamse podium SPUI25, met onder andere Robert Kloosterman en Giselinde Kuipers. Zodra de precieze beschrijving bekend is, zal deze in de agenda verschijnen.

Over Robert Kloosterman

Robert Kloosterman is hoogleraar Economische Geografie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op sociale, economische en culturele veranderingsprocessen binnen stedelijke economieën. Hij is de lead partner van het Horizon 2020 project Creative Industries Cultural Economy Production Network (CICERONE).

dhr. prof. dr. R.C. (Robert) Kloosterman

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Geographies of Globalizations