Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Hoe kan het bedrijf TomTom zorgen dat de perceptie van het bedrijf verandert door de huidige strategie beter te communiceren naar potentiële klanten, pers en toekomstige medewerkers? Die vraag stond centraal tijdens een ontbijtsessie bij TomTom, waarbij studenten Communicatiewetenschap samen met een aantal medewerkers van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen waren uitgenodigd.

Peter Frans Pauwels, mede-oprichter TomTom: 'Ik was positief verrast door de observaties en creatieve ideeën van de UvA-studenten'

Het Nederlandse bedrijf TomTom is wereldberoemd geworden met de productie van persoonlijke navigatiesystemen. Inmiddels richt het bedrijf, dat is uitgegroeid tot een wereldwijde onderneming met meer dan 5000 medewerkers in 30 landen, zich steeds meer op business-to-business activiteiten. Zo levert TomTom locatietechnologie, waaronder kaarten en verkeersinformatie, aan autofabrikanten en bedrijven als Microsoft en Uber. Toch blijft het algemene publiek TomTom vooral zien als de maker van persoonlijke navigatiesystemen – een lastig probleem in contacten met de pers, bij het werven van personeel en klanten.

Buiten de kaders van de studie denken

Peter Frans Pauwels, mede-oprichter van TomTom en alumnus van de UvA, bedacht dat het een goed idee zou zijn om studenten Communicatiewetenschap uit te nodigen om mee te denken over mogelijke communicatiestrategieën om dit probleem het hoofd te bieden. Hij legde zijn idee voor aan Edith Smit, hoogleraar Persuasive Communication en directeur van de Graduate School of Communication. Zij was onmiddellijk enthousiast: ‘Ik vond het een geweldige kans om studenten uit te dagen buiten de kaders van de studie te denken. Onze studenten bereidden zich in korte tijd voor en kwamen vervolgens goed voor de dag. Daar ben ik trots op.’

Vertrouwen, transparantie en storytelling

De ontbijtsessie bestond uit korte presentaties van Pauwels en Smit, waarna de studenten hun ideeën pitchten. Zij focusten in hun presentaties op het inspireren van klanten, toekomstige medewerkers en bedrijven, waarbij vertrouwen, transparantie en storytelling belangrijke ingrediënten zijn. ‘Het was een inspirerende ochtend en ik was positief verrast door de observaties en creatieve ideeën van de UvA-studenten. Het is altijd leuk om jonge mensen met een frisse blik te ontmoeten. Dit is zeker voor herhaling vatbaar,’ aldus Pauwels.