Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Online video's op platforms als YouTube kunnen ons vermaken omdat ze plezier geven en grappig zijn. Maar ze kunnen ons ook raken, omdat ze verdrietig of tragisch zijn. UvA wetenschappers onderzochten het effect van gebruikerscommentaren op deze ervaringen. Hieruit blijkt dat amusementservaringen niet alleen samenhangen met de inhoud van online video's, maar ook afhankelijk zijn van de informatie die eerdere kijkers deelden.

Stel lacht om een film

Een van de belangrijkste redenen om online media te gebruiken, is om ons te vermaken. Dat kan zijn om er van te genieten en plezier te hebben. In de wetenschap wordt dit ook wel de ‘hedonistische entertainment ervaring’ genoemd. Maar video’s kunnen ons ook vermaken omdat ze ons raken en ons uitdagen in hoe we denken, zoals bij verdrietige films, drama en documentaires. Dit type entertainment ervaring wordt aangeduid met de term ‘eudaimonische entertainment’.  

Vaak lopen deze verschillende ervaringen door elkaar, een verdrietige film kan bijvoorbeeld ook hele grappige momenten hebben en grappige films verdrietige momenten. Als kijker kun je dus tijdens het kijken van 1 online film die verschillende ervaringen beleven. Maar in hoeverre worden deze ervaringen beïnvloed door het commentaar van eerdere kijkers?

Een online experiment met een animatiefilm

UvA communicatiewetenschappers Marthe Möller en Rinaldo Kühne wilden meer weten over de invloed van gebruikerscommentaren op de twee verschillende type kijkerservaringen. Zij voerden hiervoor een experiment uit onder 203 deelnemers. De deelnemers kregen op YouTube een korte animatiefilm gepresenteerd en willekeurig verschillende gebruikerscommentaren te zien die vóór de video werden getoond. Na het bekijken van de video vulden de deelnemers een vragenlijst in.

Kijkerscommentaar beïnvloedt de hedonistische ervaring

Uit het online experiment blijkt dat de entertainmentervaringen van nieuwe kijkers werd verhoogd wanneer eerdere kijkers hadden aangeven de video leuk en ontroerend te vinden, en verlaagd als deze kijkers hadden aangegeven de video niet leuk of ontroerend te vinden (de hedonistische ervaring).  De eudaimonische ervaringen van kijkers, oftewel in hoeverre ze geraakt werden of uitgedaagd in hun denken, werd echter niet door de commentaren van anderen beïnvloed.

Deze bevindingen tonen aan dat amusementservaringen niet alleen samenhangen met de inhoud van online video's, maar ook afhankelijk zijn van de informatie die eerdere kijkers deelden. De onderzoekers merken wel op dat het experiment beperkt was qua aantal deelnemers en tijdsbestek en daarom vooral interessant is om verder onderzoek naar te doen.

Publicatie details

‘The effects of user comments on hedonic and eudaimonic entertainment experiences when watching online videos’, A. Marthe Möller / Rinaldo Kühne. Online gepubliceerd: 2019-06-25 | DOI: https://doi.org/10.1515/commun-2018-2015

Download het artikel over het experiment en resultaten

mw. A.M. (Marthe) Möller MSc

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Youth & Media Entertainment

dhr. dr. R.J. (Rinaldo) Kühne

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Youth & Media Entertainment