Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Het project ‘Data geïnspireerde creativiteit: Het gebruik van big data in crossmediale creatieve innovatieprocessen’, onder penvoerderschap van de UvA (dr. Joris Ebbers), krijgt €630.000 toegekend. Vanuit de UvA zijn verder prof.dr. Guda van Noort en dr. Sanne Kruikemeier betrokken.

Media landschap

In het veranderende medialandschap ontstaan steeds grotere hoeveelheden digitale data. In dit project werken onderzoekers aan 5 Nederlandse universiteiten samen om te onderzoeken hoe 'big data' in de snel veranderende media-industrie de ontwikkeling van nieuwe mediaformats in het innovatieproces kan ondersteunen. De onderzoekers richten zich op het onderzoeken van uitdagingen en kansen voor crossmediale bedrijven die waardevolle inzichten kunnen genereren door gegevens te combineren van elk van de verschillende platforms die zij bezitten.

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met mediabedrijf Talpa. Het bedrijf stelt data beschikbaar en geeft inzicht in het creatieve proces. Het interdisciplinaire team van onderzoekers bestaat uit bedrijfskundigen, communicatiewetenschappers, computerwetenschappers, linguïsten en media- en cultuurwetenschappers.

Post-docs

Voor dit onderzoeksproject worden drie post-docs aangenomen. Twee hiervan zullen worden aangesteld bij de Amsterdam School of Communication Research van de faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen (ASCoR) en de Amsterdam Business School.

Team

Hoofdaanvrager:

  • dr. J.J. Ebbers (Universiteit van Amsterdam)

Medeaanvragers:

  • dr. A.F.M. Krijnen (Erasmus Universiteit Rotterdam),
  • dr. S Kruikemeier (Universiteit van Amsterdam)
  • dr. F.A. Kunneman (Radboud Universiteit)
  • dr. J.S. Lee (Erasmus Universiteit Rotterdam)
  • dr. ir. F. Lelli (Tilburg University)
  • prof.dr. G. van Noort (Universiteit van Amsterdam)
  • dr. J.M.T. Roos (Erasmus Universiteit Rotterdam)
  • dr. S.C. Sauer (Rijksuniversiteit Groningen)

Meer over de NWO toekenning

Vacature Amsterdam School of Communication Research-'Data geïnspireerde creativiteit'

Vacature Amsterdam Business School-'Data geïnspireerde creativiteit'