Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Het Amsterdam Dance Event, het grootste dance-evenement ter wereld, is in volle gang en trekt bezoekers uit de hele wereld. Dance is anno 2019 een mondiaal fenomeen. Maar in de beginjaren groeide dance vooral in Engeland uit tot een succesvolle industrie terwijl het genre in de Verenigde Staten – de bakermat van dance – lange tijd niet doorbrak naar de mainstream. Waarom werd dance veel sneller omarmd in Engeland dan in de Verenigde Staten?

DJ speelt muziek

Sociologen Rens Wilderom en Alex van Venrooij onderzochten dit verschil en concluderen dat verschillende 'crises' de mogelijkheden voor dance openden in Engeland maar sloten in de Verenigde Staten. 

Groot marktaandeel in Engeland, maar klein in Amerika

Tussen 1985 en 2005 hadden de uit de VS afkomstige genres 'house' en 'techno' een gemiddeld marktaandeel van 8% in de Britse hitlijsten. In de VS bleef dit onder de 1%. In diezelfde periode debuteerden 489 house- en techno-artiesten in de Britse hitlijsten, terwijl slechts 23 artiesten in de VS debuteerden, waarvan de meeste ook nog niet-Amerikaans. Totaal, inclusief de spin-offs van house en techno, waren gemiddeld 20% van de hits in de Britse hitlijsten elektronische dansmuziek tegen slechts 7% in de VS.

Sociologen Rens Wilderom en Alex van Venrooij van de Universiteit van Amsterdam onderzochten dit verschil met behulp van een kwalitatieve en kwantitatieve data-analyse over de periode 1985-2005 en komen met een verklaring.

Lokale scenes in Amerika

Wilderom en Van Venrooij observeren dat de snelle opkomst én ondergang van disco in de Verenigde Staten leidde tot het ontstaan van diverse lokale dansmuziekscenes. Door de crisis van disco raakten deze afgesneden van de mainstream muziekindustrie. In combinatie met een muziekveld gedomineerd door grote platenmaatschappijen, en terughoudendheid van sleutelactoren binnen lokale scenes om met deze gevestigde partijen samen te werken, werd de overgang naar een succesvolle genre-industrie in de VS geremd.  De Amerikaanse elektronische dansmuziek bleef zo lokaal georganiseerd en perifeer.

Voet aan de grond in Engeland

De Amerikaanse elektronische dansmuziek vond echter wel een goede voedingsbodem in Engeland. Dit kwam enerzijds doordat de actoren in het Amerikaanse veld actief samenwerking met het buitenland opzocht, in de vorm van licensiedeals met Engelse platenmaatschappijen, om zo hun eigen positie te verstevigen. Tegelijkertijd destabiliseerde in Engeland het 'onafhankelijke' muziekveld door de dalende populariteit van de post-punk muziek. Clubs, labels, platenzaken, en tijdschriften waren daardoor op zoek naar onontdekte, niet-gecommercialiseerde muziekscenes en richten daarbij hun blik ook op Amerika.

Twee genre-trajecten die onderling afhankelijk zijn

Wilderom en Van Venrooij laten met hun analyse zien dat de twee genre-trajecten - één mislukt en één succesvol - onderling afhankelijk waren. De perifere positie van elektronische dansmuziek in de VS bleek een voorwaarde voor de omarming door sleutelfiguren in Engeland. ‘Push’ en ‘pull’ factoren creëerden zo een kruising tussen de lokale Amerikaanse dansmuziek scenes en de Britse media en het Britse muziekveld. Uit deze overlap ontstond de mogelijkheid voor de ontwikkeling ​​van een nieuw, transnationaal veld van elektronische dansmuziek.

Download het artikel: "Intersecting fields: The influence of proximate field dynamics on the development of electronic/dance music in the US and UK"

dhr. dr. A.T. (Alex) van Venrooij

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Cultural Sociology