In deze crisistijd, worden ook ontzettend veel grappen en memes gedeeld. Humor is een manier om met de huidige stress om te gaan en het vele nieuws dat we tot ons krijgen te behappen, maar ook om met elkaar te communiceren. Wat zijn de verschillen tussen landen en culturen en welke ontwikkelingen zijn er qua aard en vorm? UvA communicatiewetenschapper Mark Boukes gaat samen met hoogleraar sociologie Giselinde Kuipers van de KU Leuven coronahumor van over de hele wereld verzamelen en analyseren.

‘Crisisomstandigheden zoals de COVID-19-pandemie leggen verschijnselen in de samenleving bloot, die we vaak over het hoofd zien als het leven zijn eigen gangetje gaat’, vertelt Boukes. ‘Nu iedereen het over één en hetzelfde onderwerp heeft, wordt ook het gebruik van humor in de dagelijkse communicatie van mensen veel zichtbaarder, en dus beter te onderzoeken.’

Verschillen tussen landen

Het aantal coronagrappen dat het internet dagelijks overspoelt, is enorm, maar geeft onderzoekers daarmee ook een kans deze vorm van humor te catalogiseren. Verschillende culturen kunnen verschillende stijlen van humor gebruiken of verschillende sociale figuren in grappen centraal stellen.

Ook is in de grappen over corona een bepaalde curve waar te nemen, van licht en grappig naar meer zwartgallig wanneer de situatie ernstiger wordt. Volgens communicatiewetenschapper Boukes zijn in Nederland de grappen en memes tot nu toe nog redelijk onschuldig van aard en vorm. Nu gaan deze grappen bijvoorbeeld over hamsteren, thuiswerken, en afstand houden. Dit laat zien hoe humor inspeelt op de realiteit.

Een portal met memes

Boukes en Kuipers gaan onderzoeken of in verschillende landen verschillende grappen worden gemaakt en hoe die humor zich qua aard en vorm ontwikkelt. De onderzoekers hopen te leren of coronahumor de stemming verlicht, of juist dient als scherpe politieke satire.

Het onderzoek naar humor is nu uitgerold in verschillende talen en vooral in landen waar het coronavirus het hardst om zich heen grijpt. Hiervoor openden de onderzoekers een portal met memes in het Arabisch, Chinees, Duits, Engels, Estlands, Frans, Italiaans, Japans, Koreaans, Nederlands, Pools, Portugees, Russisch, Spaans, Tsjechisch, Turks, Vietnamees en nog meer talen worden toegevoegd.

Dr. M. (Mark) Boukes

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen