Om de verspreiding van het coronavirus te verminderen, gelden er maatregelen om fysiek afstand te houden en zo weinig mogelijk naar buiten te gaan. Kwetsbare groepen worden extra hard door deze maatregelen geraakt. UvA antropologen Danny de Vries en Jeannette Pols coördineren nieuw onderzoek die de impact op deze groepen gaat onderzoeken.
oudere zit alleen
Afbeelding van Sabine van Erp via Pixabay

Kwetsbare ouderen hebben vaak al minder sociale contacten, maar worden nu ook gevraagd om die op afstand te houden. In verpleeghuizen mag geen bezoek meer komen. Mensen met een verstandelijke beperking of psychiatrische problemen krijgen minder zorg aan huis. Daklozen zitten in een precaire situatie, net als gezinnen met jonge kinderen waar de thuissituatie niet veilig is. Wat doen de maatregelen met deze mensen en welke problemen ervaren ze? Vinden ze oplossingen? Hoe kan beleid ondersteunen?

Deze vragen staan centraal in het onderzoek naar de ervaringen van kwetsbare groepen en hun begeleiders en mantelzorgers met thuisisolatie. Door middel van verhalen en cijfers zullen de onderzoekers de betekenis van sociale isolatie analyseren en suggesties ontwikkelen voor beleid in coronatijden.

De studie is gefinancierd door ZonMW.

Dr. D.H. (Danny) de Vries

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen