We stonden al onder druk door het constant bereikbaar zijn via onze smartphones, maar de coronacrisis heeft aandacht voor telepressure nog belangrijker gemaakt. Arbeids- en Organisatiepsycholoog Michelle Van Laethem doet al langer onderzoek naar telepressure, ook nu tijdens de crisis. Ze waarschuwt voor de negatieve effecten en geeft advies.
Vrouw is druk aan het werk en multitasken

Misschien kende je het nog niet als woord ‘telepressure’, maar nu veel van ons thuis werken, hoor je het begrip steeds vaker. Workplace telepressure is een sterke drang om te reageren op werkgerelateerde berichten en een preoccupatie met snelle responstijden. Het gevoel hebben dat je voortdurend je werkberichten moet checken om snel te kunnen reageren, tijdens maar ook ná je werk.

Onderzoek naar telepressure voor de coronacrisis

Michelle Van Laethem, universitair docent Arbeids- en Organisatiepsychologie, deed al eerder onderzoek naar werkgerelateerd smartphonegebruik tijdens en na werktijd. Voor een periode van vijf dagen volgde zij met collega’s 116 Nederlandse werknemers. Uit het onderzoek bleek dat dagelijks werkgerelateerd smartphonegebruik negatief is gerelateerd aan de psychologische losmaking van het werk op diezelfde dag. Ook vonden andere onderzoekers dat telepressure effect heeft op burn-out, op hoe we slapen en hoe effectief we kunnen werken.

Telepressure en thuiswerken

Dagelijks werkgerelateerd smartphonegebruik is waarschijnlijk alleen maar toegenomen nu we noodgedwongen thuis moeten werken. De grens tussen privé en werk is vervaagd of volledig weg waardoor het psychologisch losmaken alleen maar lastiger wordt. Door de combinatie van thuis, onderwijs en werk komen we niet goed toe aan onze taken. En voor sommigen zijn veel van hun taken helemaal niet meer uitvoerbaar. Ook voor bedrijven die al aan thuiswerken gewend waren, is alles anders geworden, onder andere door het wegvallen van de grens tussen werk en privé, en daardoor onvergelijkbaar met hoe het was.

Onderzoek tijdens de coronacrisis

Vlak nadat de eerste maatregelen werden aangekondigd en scholen gesloten werden, startte een team masterstudenten van Van Laethem een onderzoek naar telepressure onder mensen in loondienst en zzp’ers. In totaal volgden de studenten 156 mensen werkzaam in diverse sectoren, van wie 52% in loondienst, 52% vrouw en met een gemiddelde leeftijd van 36 jaar. De impact van het noodgedwongen thuiswerken en het vervagen van de werk-privé scheidslijnen, zijn door de timing onderdeel van het onderzoek geworden.

‘Een eerste analyse van de data laat zien dat een derde van de deelnemers zich verplicht voelde om ’s avonds te reageren op werkberichten via de smartphone. Daarnaast had 38% moeite om zich op andere zaken te concentreren na een bericht te hebben ontvangen en voelde een sterke behoefte hier direct op te reageren. We moeten de data nog verder analyseren, maar we kunnen dus wel al zien dat ongeveer een derde van de deelnemers workplace telepressure ervaart. Gezien de zware consequenties die telepressure kan hebben, is dit natuurlijk zorgelijk’, vertelt Van Laethem.

Wat kunnen we eraan doen?

Het advies dat Van Laethem naar aanleiding van eerder onderzoek formuleerde, is ook nu deels van toepassing:

• Bespreek duidelijk de verwachtingen met betrekking tot het reageren op werkgerelateerde berichten met collega’s, leidinggevenden en klanten en stel duidelijke grenzen.
  • Probeer te plannen wanneer je werkberichten leest en daarop reageert (bijv. 2 of 3 keer per dag rond dezelfde tijd).

Deze vult ze nu aan met:

• Werkgever, ga de dialoog aan met je werknemers hoe de digitale middelen die tot hun beschikking staan zo optimaal mogelijk te gebruiken.
  • Richt als het mogelijk is een aparte werkruimte in en maak duidelijke afspraken met eventuele huisgenoten/partner over wanneer je werkt.
  • Probeer regelmatig naar buiten te gaan en sociale activiteiten te ondernemen (maar wel digitaal!) en los te komen van je werk.
  • Denk aan de lange termijn: dit is geen sprint, maar een marathon: Doe wat je kunt, maar wat niet kan, dat kan nu ook gewoon niet en accepteer dat. Niemand heeft er iets aan als je over een aantal maanden uitvalt omdat je nu te veel doet.
  • Check de TNO-website voor thuiswerktips voor ouders.