Organisaties gebruiken steeds vaker leer-werkomgevingen om het leren van werknemers te stimuleren. Maar hoe zinvol zijn deze en hóe bevorderen zij ontwikkeling? UvA onderzoekers hebben in samenwerking met de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Hogeschool Rotterdam NWO subsidie gekregen om hier onderzoek naar te doen.
NWO logo

Specifiek gaan de onderzoekers zich op de logistieke sector richten, waar veel veranderingen in werk plaats vinden en waar het van cruciaal belang is dat werknemers nieuwe kennis, vaardigheden en capaciteiten blijven opdoen. Leergemeenschappen waarin werknemers voortdurend samenwerken met professionals van andere organisaties, kunnen dit continu leren mogelijk maken. Ze zouden werknemers kunnen motiveren en stimlueren nieuwe manieren van werken te leren en relevante vaardigheden en kennis te ontwikkelen.

Het blijft echter nog onduidelijk óf leer-werkomgevingen daadwerkelijk zinvol zijn en hóe zij ontwikkeling bevorderen. Om hier antwoord op te kunnen geven wordt in dit project een innovatief ‘bottom-up’ model getest dat kan verklaren hoe leren ontstaat en wanneer leeruitkomsten worden benut in organisaties. Daarmee kunnen effectieve leer-werkomgevingen worden gerealiseerd.

Over de NWO subsidie

Het project wordt gefinancierd vanuit het financieringsinstrument Future of Work binnen de NWO-brede Human Capital programmering. In totaal zijn er drie projecten toegekend die zich allen toespitsten op vernieuwingen in leer-werkomgevingen in de logistieke sector.

UvA onderzoekers

Vanuit de Universiteit van Amsterdam zijn de volgende onderzoekers in het project betrokken

Dr. M. (Matthijs) Baas

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen