Digitalisering heeft grote impact op hoe we leren, werken, contacten onderhouden en onze vrije tijd besteden. Het beïnvloedt ons persoonlijke leven, maar ook belangrijke processen als werving en selectie van werknemers. Binnen het initiatief ‘Communication in the Digital Society’ zijn vier projecten van start gegaan die vanuit verschillende invalshoeken naar digitalisering kijken. Hiermee is ook het initiatief zelf officieel gelanceerd.

Het doel van het initiatief Communication in the Digital Society is om onderwijs naar de impact die digitalisering heeft op de manier waarop we leren, werken, contacten onderhouden en onze vrije tijd besteden samen te brengen en het onderzoek daarnaar te versnellen en uit te breiden. De eerste vier PhD projecten zijn nu van start gegaan.

iemand die digitaal mensen werft

Kun je gelijke kansen automatiseren?

Het is belangrijk dat we allemaal gelijke kansen en toegang tot de arbeidsmarkt krijgen, maar tegelijkertijd weten we dat menselijke voorkeuren een negatieve rol kunnen spelen. Veel organisaties proberen hun wervingsprocessen daarom zo veel mogelijk te automatiseren en zetten op algoritmes gebaseerde hulpmiddelen in, vanuit de gedachte dat het selectieproces van sollicitanten zo eerlijker en efficiënter verloopt. Maar critici werpen daar tegenin dat voorspellende algoritmen meestal getraind worden met gegevens uit de echte wereld en slechts nieuwe manieren zijn om structurele patronen van sociale ongelijkheid in stand te houden. Daarom in dit project de vraag centraal: het zit het precies met die vooringenomenheid van algoritmes in wervingsprocessen?

Hoe gaan gezinnen met virtuele assistenten om?

Virtuele assistenten zijn in opmars. Door middel van spraakherkenning kunnen ze allerlei taken voor je uitvoeren, en dat worden er steeds meer. Nu virtuele assistenten steeds meer een rol krijgen in onze huishoudens, krijgen ook kinderen toegang tot deze vorm van AI. Hoe gezinnen met kinderen VA gebruiken weten we echter nog niet. In dit vierjarige project daarom de vragen centraal: Hoe nemen gezinnen het besluit om VA te gaan gebruiken en welke factoren spelen hier bij een rol? Hoe gebruiken gezinnen VA in hun dagelijks leven en hoe gaan ze ermee om? Hoe kunnen we het beste slim en geïnformeerd gebruik van VA stimuleren?

iemand die schreeuwt en zichzelf op een computerscherm ziet

De rol van algoritmen in polarisatie

In tegenstelling tot de VS en het VK is polarisatie in Nederland niet gecentreerd rond het links-rechtse politieke spectrum, maar rond polariserende en radicaliserende publieksgroepen. In deze polarisatie spelen personalisatie-algoritmen mogelijk ook een rol. Platforms als Google Search, Facebook en andere sociale media zouden zogenaamde ​​online echokamers creëren waarin sympathisanten van een bepaalde ideologie of standpunt zich omringen met informatie die hen in hun overtuigingen sterkt. Personalisatie-algoritmen die informatie voor ons samenstellen op basis van onze persoonlijke voorkeuren, zouden hier een cruciale rol in spelen. Dit project bestudeert daarom de rol van de digitale mediaomgeving en AI bij de oorzaken en effecten van polariserende groepen.

een camera op straat die alles in de gaten houdt

Surveillance in opkomende mediatechnologieën

Surveillance via mediatechnologieën staat vaak in de aandacht. Mensen krijgen hierdoor steeds meer het gevoel dat ze worden gevolgd, met een reeks aan volkstheorieën over gepersonaliseerde surveillance als gevolg. Ondanks de groeiende bezorgdheid over online privacy, gebruiken we tegelijkertijd allerlei media-apparaten waarmee persoonlijke informatie kan worden verzameld, zoals slimme luidsprekers, fitnesstrackers en met de cloud verbonden videodeurbellen. Dergelijke technologie maakt de zo gevreesde surveillance juist mogelijk. Hoe gaan we daarom om met dergelijke mediatechnologie, hoe wordt ons gebruik beïnvloed door onze opvattingen over de technologie, en hoe kunnen we in verantwoord gebruik worden ondersteund?