Digitale middelen spelen een belangrijke rol in gezondheidscommunicatie. Websites, apps en serious games worden bijvoorbeeld ingezet om mensen tot gezond gedrag te motiveren of om ze beter over ziekte en behandelingen te informeren. Bij het Amsterdam Centre for Health Communication (ACHC) wordt dagelijks onderzoek gedaan naar digitale gezondheid. Tijdens het jaarlijkse symposium deelden ACHC wetenschappers en collega's van andere universiteiten hun laatste inzichten. Je kunt de presentaties allemaal online terugkijken.
Paaltje van allemaal apps die de gezondheid meten

Presentaties

Jongeren en gezondheid
Crystal Smit van de Erasmus School of Social & Behavioural Sciences vertelt over haar onderzoek naar hoe gezondheidscampagnes het beste kunnen worden uitgezet onder jongeren in de leeftijd van 9-16 jaar. Hoe kunnen jongeren zo gemotiveerd worden zich gezonder te gedragen?

Online gezondheidsinformatie:

Digitale tools
Eline Smit van de Universiteit van Amsterdam (Communicatiewetenschap) geeft een overzicht van het onderzoek naar digitale tools voor de verandering van gezondheidsgedrag en bespreekt de road ahead en wat ons te wachten staat op dit gebied.

Besluitvorming
Harry van de Wiel van het Universitair Medisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen (UMCG) presenteerde een online model ter ondersteuning van gezondheids gerelateerde besluitvormingsprocessen.

De verzorger
Ivo Bril van UMCG/Hanzehogeschool Groningen vertelde hoe burnout-klachten en uitstroom tegen te gaan door beginnende verpleegkundigen te ondersteunen in hun transitie naar de werkvloer.

Consumentenvoorkeuren
Machiel Reinders van Wageningen Universiteit presenteerde onderzoek naar de voorkeuren van consumenten voor verschillende vormen van gepersonaliseerd advies.

Het voedingscentrum
Roel Hermans van het Leefstijllab presenteerde doelen, methodes en wijze van online communiceren door het Voedingscentrum.

Gepersonaliseerde keuzehulp
Saar Hommes van Universiteit Tilburg vertelde over onderzoek naar een gepersonaliseerde keuzehulp voor mensen met darmkanker en over de interviews die ze hiervoor met patiënten afnam

Gezonder eten
Sandra van der Haar van Wageningen Universiteit besprak waar een voedingsapp aan moet voldoen vanuit het perspectief van de gebruiker.

Stoppen met Roken
Thomas Gültzow van de Universiteit Maastricht presenteerde onderzoek naar een keuzehulp voor stoppen met roken, en hoe deze zo effectief mogelijk kan worden ingezet.

Serious games
Ann Desmet van de Universiteit Brussel besprak hoe serious games kunnen worden ingezet voor gedragsveranderingen, specifiek het verhogen van motivatie en engagement.

Clusteren patiënten
Song Duimel van de Universiteit van Amsterdam vertelt over haar onderzoek naar het clusteren van specifiek patiënten met kanker om hun verschillende informatiebehoeften te kunnen vervullen.

Symposium

De presentaties vonden plaats tijdens het negende ACHC-symposium ‘Digital Health: weerstand of motivatie?’ op 17 november. Het symposium werd mogelijk gemaakt door The Netherlands Flanders Communication Association (NeFCA), het DigiComLab en de persoonlijke VENI-subsidie die door NWO-MaGW is toegekend aan Eline Smit (451-15-028).