Stoppen met roken blijft voor veel mensen erg moeilijk. Misschien nog wel moeilijker nu we door corona veel meer thuiswerken, we meer stress ervaren en er misschien minder obstakels zijn er een op te steken. De Universiteit van Amsterdam is een nieuw onderzoek gestart naar de effectiviteit van online hulp om te stoppen met roken. Help je mee?
een gebroken sigaret

Uit de laatste cijfers van het Trimbos instituut (over het jaar 2019) blijkt dat nog steeds 21.7% van de volwassenen in Nederland rokers zijn, en veel stoppogingen onsuccesvol waren. Stoppen met roken is momenteel ook extra van belang, gezien de recente berichten dat mensen het door de (lock-down) covid-19 maatregelen moeilijker vinden om hun sigaret op te geven.

Online onderzoek

Bij de Universiteit van Amsterdam is daarom een nieuw online onderzoek gestart naar de effectiviteit van online gedragstherapie als hulp om te stoppen met roken. Deelnemers aan het onderzoek krijgen na een telefonische intake wekelijks cognitieve gedragstherapie (over een periode van 6 weken), gericht op stoppen met roken. Daarbij spreken ze hun therapeut via videochat. In het kader van het onderzoek zullen deelnemers daarnaast extra vragenlijsten en verschillende varianten van cognitieve computertaken uitvoeren. Naast de effectiviteit van de online gedragstherapie, zullen UvA onderzoekers ook de toegevoegde waarde van deze verschillende soorten computertaken testen.

Deelname

Het onderzoek wordt in samenwerking met WeQuit uitgevoerd, een aanbieder van volledig vergoede begeleiding bij stoppen met roken. Deelnemers aan het onderzoek ontvangen, na de laatste meting, een beloning van 50 euro.