Hoe organiseer je coronaproof een festival? Zodra het mag, gaan de eerste testevenementen van start. Onderzoek van het Smart Distance Lab (SDL) levert hierbij concrete handvaten. De bevindingen van hun eerste experiment rond maatregelen en gedrag zijn nu gepubliceerd. Looprichting en live feedback blijken veelbelovend.
kunstbeurs waar onderzoek werd gedaan

Dat menselijk gedrag een centrale rol speelt bij het verminderen van de verspreiding van het coronavirus is inmiddels algemeen erkend. Het Smart Distance Lab - een samenwerkingsverband van o.a. gedragswetenschappers van de Universiteit van Amsterdam, evenementenorganisaties, innovatieve ondernemers en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat - presenteert aan de hand van een eerste experiment een methodologie om systematisch de effectiviteit van gedragsinterventies te beoordelen en zo afstand houden te stimuleren. Tijdens dit experiment op een kunstbeurs zijn de effecten van mondkapjes, looprichtingen en live feedback via een speciale zoemer getest en met behulp van zogenaamde netwerkmodellen geanalyseerd. Wat voor invloed hebben deze maatregelen op het gedrag van mensen?

Looproutes en live feedback hebben positieve invloed

De onderzoekers vinden geen bewijs dat mondkapjes de fysieke afstand beïnvloeden, terwijl looproutes en live feedback op afstand houden via een Social Distancing Sensor wel een positieve invloed hebben. ‘We geven hiermee wetenschappelijk onderbouwd inzicht in een praktische en haalbare manier om maatregelen te nemen waarmee mensen optimaal afstand houden’, stelt een van de onderzoekers, hoogleraar psychologische methododenleer Denny Borsboom. ‘De methodologie die wij ontwikkeld hebben wordt nu bijvoorbeeld ook gebruikt door Fieldlab Evenementen in de twee coronatestfestivals die in maart in Biddinghuizen staan gepland.’

SDL zelf is in samenwerking met de UvA Innovation Exchange (IXA) inmiddels met verschillende supermarkten in gesprek over het inrichten van een Smart Distance Supermarket.

Over het Smart Distance Lab

Het Smart Distance Lab is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de Universiteit van Amsterdam, en innovatieve ondernemers Het SDL organiseert wetenschappelijk gedragsonderzoek over de werking van maatregelen die de verspreiding van corona op publiekslocaties kunnen voorkomen. In samenwerking met wetenschappers, designers, technologiebedrijven en vooruitstrevende publiekslocaties wordt de werking van vernieuwende maatregelen onderzocht. Het doel van het Smart Distance Lab is om bij te dragen aan effectieve maatregelen om in de toekomst snelle verspreiding van het corona virus te voorkomen in publiekslocaties. Website Smart Distance Lab

Prof. dr. D. (Denny) Borsboom

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen