Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to english

Wat zie jij allemaal online en welke digitale voetsporen laat jij hierbij achter? Zit je steeds meer in je eigen bubbel, of valt dat mee? Dat gaan UvA en VU communicatiewetenschappers van 20 tot 22 augustus op Lowlands onderzoeken met behulp van data-donaties. De onderzoekers krijgen zo meer inzicht in online gedrag en hoe nieuws wordt geconsumeerd. Deelnemers krijgen een beter beeld van hun eigen digitale voetafdruk, informatie die normaal erg verborgen is.

Lowlands 2018
Lowlands 2018

Politieke communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en VU Amsterdam gaan de digitale voetsporen in kaart brengen van bezoekers van het muziekfestival Lowlands aan de hand van zogenaamde ‘data-donaties’. Het doel is hiermee meer inzicht te krijgen in online nieuwsconsumptie.

‘Bedrijven houden nauwlettend bij wat wij allemaal doen online, onze digitale voetsporen, en weten zo steeds meer over ons’, vertelt een van de coördinatoren Marieke van Hoof van de UvA. ‘Maar als wetenschappers weten we eigenlijk steeds minder nu nieuws steeds meer online wordt geconsumeerd. Voor een gezonde samenleving en democratie is het belangrijk dat mensen ervaringen met elkaar delen en weten wat er in de wereld gebeurt. Met deze nieuwe data kunnen we beter zicht krijgen op hoe dit online zit: kloppen bijvoorbeeld al die klachten dat we steeds meer in onze eigen bubbels leven?’

Onderzoekers én deelnemers krijgen inzicht in online gedrag

Door recente ontwikkelingen in wetgeving hebben gebruikers van digitale platformen tegenwoordig het recht om inzicht te krijgen in de informatie die van ze wordt bijgehouden. Bezoekers van Lowlands worden ter plekke uitgenodigd hun geschiedenis bij digitale platformen zoals Google op te vragen en deze met de onderzoekers te delen. De onderzoekers hebben speciale software ontwikkeld waarmee ze deze data vervolgens kunnen inlezen en visualiseren. ‘Samen met een korte enquête over houding en perceptie ten aanzien van nieuws, krijgen we zo een veel beter beeld van wat mensen online zien en hoe ze hierdoor worden beïnvloed’, legt van Hoof uit.

Ook krijgen deelnemers zelf een beter beeld van hun eigen digitale voetafdruk. Zo zien ze bijvoorbeeld welke gegevens over hen worden opgeslagen door welke bedrijven, of ze wel voldoende en gevarieerd nieuws consumeren, hoe vaak ze verschillende websites en kanalen gebruiken en op welk tijdstip van de dag ze dit doen. ‘Dit zijn inzichten die ze normaal gesproken niet hebben omdat deze gegevens behoorlijk verborgen zijn’, vertelt van Hoof. ‘Doordat we de gegevens voor hun visualiseren en leesbaar maken, kunnen mensen veel leren over hun eigen gedrag online.’

Hoe werkt het?

Het enige dat deelnemers nodig hebben om hun digitale voetafdruk te meten, is hun telefoon. Het duurt dan een paar minuten om hun eigen gegevens te ontvangen aan de hand van instructies van de onderzoekers. Terwijl ze daarop wachten kunnen ze een korte enquête invullen. Aan het einde krijgen de deelnemers een samenvatting van hun digitale voetafdruk samen met enkele statistieken en badges die ze ook kunnen gebruiken om zichzelf met vrienden te vergelijken.

Het onderzoeksteam

Het team bestaat uit politieke communicatiewetenschappers van UvA (Judith Möller, Damian Trilling, Marieke van Hoof, Zilin Lin en Monika Simon) en VU (Mariken van der Velden, Kasper Welbers, Wouter van Atteveldt en Felicia Loecherbach). Van Hoof en Loecherbach leiden het project.

Het onderzoek maakt deel uit van het wetenschapsprogramma Lowlands Science.