Francesca Ranalli (promovendus aan de Universiteit van Amsterdam), Jade Mandrake (beeldend kunstenaar, dichter en artistiek onderzoeker) en Eileen Moyer (hoogleraar Anthropology of Ecology, Health and Climate Change) winnen de Isaac Roet Prijs 2021.

De Isaac Roet Prijs wordt jaarlijks door het Amsterdams Universiteitsfonds (AUF) en de faculteit Maatschappij & Gedrag uitgereikt aan een student of onderzoeker die met zijn of haar project de opvattingen van Isaac Roet uitdraagt: het streven naar een eerlijke, rechtvaardige, veilige en duurzame wereld. Dit jaar is de prijs uitgereikt aan Francesca Ranalli, Jade Mandrake en Eileen Moyer, die zich inzetten voor de empowerment van adolescenten in lokale gemeenschappen door inclusieve en creatieve omgevingen helemaal opnieuw op te bouwen.

De ruimtelijke beleving van kinderen is bepalend voor hun emotionele ontwikkeling

'De plekken waar kinderen vaak hun tijd doorbrengen, weerspiegelen doorgaans de waarden en ruimtelijke beleving van volwassenen. De ruimtelijke beleving van kinderen is echter bepalend voor hun emotionele ontwikkeling en voor het gebruik van deze plekken,' stellen de winnaars van de Isaac Roet Prijs 2021.

Vertrouwd, veilig en zichzelf

'Voor adolescenten is dit nog belangrijker. In hun privéomgeving thuis kunnen zij zich terugtrekken en voelen ze zich vertrouwd, veilig en zichzelf. Daarnaast vinden hier veel vrijetijdsbestedingen plaats. Tegelijkertijd kunnen openbare omgevingen en lokale gemeenschappen bijdragen aan het gevoel van veiligheid en adolescenten de mogelijkheid geven om zich te uiten. Zeker wanneer de gezinsomgeving dit niet stimuleert.'

Jurylid Ada Vermeer-Janse (links) overhandigt de prijs aan Francesca Ranalli tijdens de speciale prijsuitreiking op 12 oktober in De Brug op de Roeterseilandcampus

Met de steun van het Isaac Roet Fonds hopen Francesca Ranalli (promovendus aan de Universiteit van Amsterdam), Jade Mandrake (beeldend kunstenaar, dichter en artistiek onderzoeker) en Eileen Moyer (hoogleraar Anthropology of Ecology, Health and Climate Change) jongeren te verbinden met hun lokale omgevingen en hen te helpen een gevoel van verbondenheid en waarde te ontwikkelen in de gemeenschap. Tegelijkertijd willen zij hiermee marginalisering en criminaliteit voorkomen.

De ontwikkeling van een interactieve toolkit

Het project 'Hacking Urban Boundaries (HUB)' introduceert een interactieve toolkit om een inclusieve en creatieve omgeving helemaal opnieuw op te bouwen. Door middel van interactie met de natuur en het maken van kunst, zullen jongeren in een reeks workshops hun eigen veilige ruimtes bouwen, hun eigen stem leren gebruiken voor hun lokale stedelijke omgevingen en een realiseerbaar project leren ontwerpen binnen een verstrekt budget. De toolkit is onbeperkt te gebruiken en is in te zetten om (rand)stedelijke gebieden over de hele wereld te veranderen.

De toolkit wordt eerst in twee proefomgevingen geïntroduceerd: in Almere Poort en de South Bronx in New York City. Vervolgens ook in Amsterdam West, Brooklyn en Johannesburg. Per locatie zal een kerngroep van 10 tot 15 jongeren tijdelijk lokale groene omgevingen herveroveren. Daarnaast zullen ze aan de slag gaan met kunstwerken van verschillende aard (bijvoorbeeld muziekoptredens, muurschilderingen of theateruitvoeringen). Hoewel de focus van elke groep lokaal ligt, leren ze via een virtueel platform van de ervaringen van hun internationale tegenhangers.

Over Isaac Roet

Isaac Roet was alumnus van de Gemeente Universiteit (later de UvA) en was behalve uitvinder ook registeraccountant. Op 3 juni 1927 liet hij in zijn testament vastleggen dat één vijfde deel van zijn nalatenschap moest worden gebruikt voor een prijs 'ter bevordering van de wereldvrede en een efficiëntere distributie'. Isaac werd op 11 februari 1944 in Auschwitz vermoord.

Het testament van Isaac trad na de oorlog in werking en de gemeente Amsterdam ontving een bedrag van 10.000 gulden met de voorwaarde dat de universiteit dit zou gebruiken voor de prijs. Later is het nalatenschap overgedragen aan het Amsterdams Universiteitsfonds (AUF) en kreeg het de vorm van een apart fonds: het Isaac Roet Fonds. De eerste keer dat de Isaac Roet Prijs werd uitgereikt was in 1989, in het Vredespaleis in Den Haag.

Samen met de faculteit Maatschappij & Gedrag streeft de AUF ernaar de Isaac Roet Prijs ieder jaar toe te kennen aan een bijzonder project dat bijdraagt aan een betere wereld.