4 november 2022
NEMO Science Museum en de Universiteit van Amsterdam streven er naar om zoveel mogelijk kennis, inzichten en ervaring op te bouwen over het leren over wetenschap en techniek, buiten en binnen de school. Dit vindt concreet plaats in de bijzondere leerstoel ‘Cognitieve Ontwikkelingspsychologie, in het bijzonder science leren in non-formele omgevingen’ die Raijmakers sinds 2011 bekleedt aan de Universiteit van Amsterdam, ingesteld namens NEMO. De kennis en ervaringen die worden opgedaan voeden theorievorming over science leren én maken de programma’s van het museum, zoals tentoonstellingen en workshops, nog verrassender en leerzamer.
Tijdens een kennisbijeenkomst voor de museum- en wetenschapscommunicatie professionals deelde Raijmakers haar inzichten van de eerdere twee termijnen over bezoekerservaringen in musea en de plannen voor de derde termijn. 'Nieuwsgierigheid kan een motor zijn voor de ontwikkeling van interesse voor een wetenschappelijk perspectief op de wereld om ons heen. Hoe kun je die nieuwsgierigheid een stimulans geven? We weten al dat plezier daarbij een belangrijke rol speelt, dus om dit samen met en in NEMO verder te verkennen is voor mij en mijn team een prachtige kans', stelt Raijmakers.