Onder leiding van Raijmakers wordt er door haar groep wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd in NEMO en worden door NEMO nieuwe activiteiten tijdens het ontwerpproces uitgeprobeerd met bezoekers. In de afgelopen 10 jaar richtte het onderzoek zich op het verdiepen van bezoekerservaringen. In deze derde termijn ligt de focus op de rol en het belang van nieuwsgierigheid. Een derde termijn voor een bijzonder hoogleraarschap is uitzonderlijk en weerspiegelt het belang van de leerstoel.
Maartje Raijmakers tijdens NEMO bijeenkomst (foto: DigiDaan)

NEMO Science Museum en de Universiteit van Amsterdam streven er naar om zoveel mogelijk kennis, inzichten en ervaring op te bouwen over het leren over wetenschap en techniek, buiten en binnen de school.  Dit vindt concreet plaats in de bijzondere leerstoel ‘Cognitieve Ontwikkelingspsychologie, in het bijzonder science leren in non-formele omgevingen’ die Raijmakers sinds 2011 bekleedt aan de Universiteit van Amsterdam, ingesteld namens NEMO. De kennis en ervaringen die worden opgedaan voeden theorievorming over science leren én maken de programma’s van het museum, zoals tentoonstellingen en workshops, nog verrassender en leerzamer.

Nieuwsgierigheid als motor

Tijdens een kennisbijeenkomst voor de museum- en wetenschapscommunicatie professionals deelde Raijmakers haar inzichten van de eerdere twee termijnen over bezoekerservaringen in musea en de plannen voor de derde termijn. 'Nieuwsgierigheid kan een motor zijn voor de ontwikkeling van interesse voor een wetenschappelijk perspectief op de wereld om ons heen. Hoe kun je die nieuwsgierigheid een stimulans geven? We weten al dat plezier daarbij een belangrijke rol speelt, dus om dit samen met en in NEMO verder te verkennen is voor mij en mijn team een prachtige kans', stelt Raijmakers.

Prof. dr. M.E.J. (Maartje) Raijmakers

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen