Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Neurowetenschapper Lars van der Heide is coördinator van de Molecular Neurosciences track in de masteropleiding Biomedical Sciences. Daarnaast geeft hij onderwijs in de bacheloropleiding Psychobiologie. Zijn onderzoek richt zich op de rol van het dopaminesysteem bij de ziekte van Parkinson.

Portret van Lars van der Heide
Lars van der Heide. Foto's: Liesbeth Dingemans

Creatieve mensen opleiden

Goed onderwijs gaat voor Lars van der Heide om het vinden van balans. ‘Het hoogste voor mij in het masteronderwijs is dat je creatieve mensen opleidt. Mensen die problemen herkennen en zelf met oplossingen komen,’ zegt hij. ‘Dus je moet ze zoveel geven dat ze het zelf kunnen oplossen, maar niet zoveel dat ze het niet meer zelf hoeven te bedenken.’

‘In een hoorcollege vertel ik misschien driekwart, maar er blijft altijd een kwart over dat een beetje onduidelijk is. Dat is het kwart waar ook de wetenschappelijk artikelen over gaan, het kwart waarover studenten vragen gaan stellen en waarover discussie ontstaat. Als ik op een punt kom dat ik moet zeggen dat het ik ook niet weet, dat het nu nog wordt onderzocht, dan weet ik dat ik een goed college heb gegeven.’

Uitdagen en loslaten

Juist op dat soort punten ben je als docent van grote waarde, vind Van der Heide. ‘Bij een zelfstudieopdracht kom je achter iets wat je zelf hebt opgezocht in een boek, en het is begrijpelijk dat je als student dan denkt dat je er al bent. Dat dacht ik zelf vroeger ook wel eens. Maar de waarde van de docent is dat ze je stimuleren om verbanden te leggen met stof die je eerder hebt geleerd. Je kunt ook niet in je eentje brainstormen, je hebt iemand nodig die jou voor een uitdaging stelt.’

Aan de ene kant is de expertise van de docent belangrijk, aan de andere kant moeten studenten ook losgelaten worden om ze op te leiden tot zelfstandig onderzoeker. ‘Wat je wil voorkomen is dat studenten straks in een baan terecht komen waar ze onderzoek moeten doen, en dat het dan niet gaat,’ zegt Van der Heide. ‘Je moet je eigen onderzoek doen, beurzen aanvragen, voor grote groepen presenteren, je krijgt kritiek over je heen…  Hoe ga je daarmee om?’

Lars van der Heide instrueert een student in zijn lab
Lars van der Heide begeleidt een student in zijn lab

En dus krijgen studenten bij de practica veel vrijheid, bijvoorbeeld bij het vak Moleculaire Biologie in bachelor Psychobiologie. ‘Voor dat vak, dat gecoördineerd wordt door mijn collega Marco Hoekman, moeten de studenten zelf een onderzoeksvraag bedenken. Alles wat ze willen kan zo’n beetje, maar omdat ze ook twee vervolgexperimenten moeten bedenken, moet er wel een lijn in zitten. En ze kunnen niet elke keer alles herhalen, dus ze moeten zorgen dat hun resultaten enigszins oké zijn om hun vervolgexperiment op te baseren.’

Als docent heeft Van der Heide geleerd om studenten daarbij veel meer hun eigen fouten te laten maken. ‘Ik stuur ze in praktische zin nog wel de goede kant op, maar op het theoretische vlak laat ik het meer los. Soms komen ze er dan na 2-3 weken achter dat ze in het begin een verkeerde beslissing hebben gemaakt in hun opzet. Als ik ze daar meteen op gewezen had, zouden ze een heel waardevol leermoment hebben gemist.’

Onderzoeksgroep fleurt op

Hij vind het mooi om te zien dat studenten helemaal kunnen opgaan hun experimenten, en het mes snijdt aan twee kanten. ‘Studenten vinden het vaak fantastisch dat ze hun eigen onderzoek kunnen doen, maar de onderzoeksgroep fleurt ook op als daar enthousiaste bachelor- en masterstudenten rondlopen die nog onbevangen en onbevooroordeeld zijn. En uiteindelijk worden zij wetenschappers die verder gaan met het onderzoek dat wij nu doen.'

Gerelateerde opleidingen en onderzoeksgroep

Bachelor Psychobiologie

Master Biomedical Sciences: Neurobiology tracks

Onderzoeksgroep Molecular Neuroscience