Tijdens het Weekend van de Wetenschap, van 4 tot en met 6 oktober, kunnen reizigers en bezoekers van station Utrecht Centraal weer terecht in een pop-up laboratorium. Voor de derde keer organiseren de NS en ProRail samen met de Universiteit van Amsterdam het StationsLab. Een team van twaalf UvA-studenten psychobiologie, onder leiding van neurowetenschapper en docent psychobiologie Tonny Mulder, gaat dit keer onderzoeken hoe wachten op de trein zo aangenaam mogelijk kan worden gemaakt.
Tonny Mulder en zijn team van studenten psychobiologie leiden het StationsLab 2019.
Tonny Mulder en zijn team van studenten. Foto: Kumpany

Mensen ervaren het verstrijken van tijd subjectief. Do van Elferen, onderzoeker bij NS, vertelt: ‘Ben je uit eten met vrienden, dan vliegt de tijd. Wachtend op het perron tijdens een koude winterdag, dan is dat anders. Voor je gevoel kruipt de tijd. We kunnen niet voorkomen dat mensen soms op een trein moeten wachten, maar we kunnen wel het wachten zo prettig mogelijk maken.’ Centraal in deze derde editie van StationsLab staat daarom de vraag: Hoe ziet de ideale wachtruimte op het station er uit?

Online test

De resultaten van het StationsLab worden gebruikt voor het ontwikkelen van bestaande en nieuwe wachtruimten. Het onderzoeksteam nodigt reizigers uit om actief deel te nemen aan de experimenten en om een kijkje te nemen in het lab. Dit jaar kunnen reizigers – naast het deelnemen aan de experimenten die in het pop-up laboratorium op station Utrecht Centraal worden gehouden – ook deelnemen aan een online experiment. Het is een kort en eenvoudig testje om erachter te komen wat voor een elementen het wachten op het station kunnen verzachten.

Huiskamer op het perron

Nieuw is verder dat naast het StationsLab op Utrecht Centraal er ook op station Zaandam een ruimte is ingericht om reizigers te prikkelen online deel te nemen om het lab in Utrecht te bezoeken. Op het perron van spoor 4/5 te Zaandam een ongebruikelijke wachtruimte. Met alle, planten, kussens op de bank en een sfeervol vintage behang lijkt de wachtruimte meer op een woonkamer dan een stationsruimte. Deze ruimte is geopend op 24 september en zal tot 2 oktober te bewonderen zijn. Volgens de stationsmanager zijn de reacties van reizigers op de wachtruimte erg positief.

Planten en muziek

‘Met de online test onderzoeken we onder meer of mensen graag veel planten willen of juist niet, en wat voor type stoel, geur of soort muziek ze graag hebben in een wachtruimte,’ vertelt onderzoeksleider Mulder. ‘In het StationsLab in Utrecht staat het onderzoek naar het welbevinden van de wachtende centraal. We onderzoeken daar een aantal dingen: maakt de inrichting van een wachtkamer eigenlijk wel uit? Draagt muziek bij aan het welbevinden? En we voeren een keuze-experiment uit als vervolg op de resultaten van de online test.’

De deelnemende studenten zijn: Robin Groenenboom, Jesse Lemsom, Xenia Sterl, Bibian Borst, Anke Tolido, Marisse Koolstra, Zyneb Al-Hassaan, Channah Osinga, Marjolein Beemster, Leonie Abrahams, Adinda Winderickx en Inez Verdaasdonk. Niels Zwemmer (Informatica, UvA) hielp bij het programmeren van de tekentaak.

Het StationsLab is een samenwerking tussen NS, ProRail, de UvA en het Weekend van de Wetenschap en is van 4 tot en met 6 oktober te vinden op Utrecht Centraal tussen spoor 19 en 20. Volg de resultaten van de onderzoeken via ns.nl/stationslab.