De Dick Stufkens Prijs 2019 voor het beste proefschrift van de Holland Research School of Molecular Chemistry is toegekend aan Thom Hersbach van de Universiteit Leiden. De Research School beloont hiermee innovatief promotieonderzoek op het terrein van de scheikunde.

In zijn proefschrift presenteert Hersbach een grondige analyse van kathodische corrosie. Zijn uitgebreide onderzoek, waarop hij cum laude promoveerde, werpt licht op de eerste stadia en de exacte chemische aard van dit relatief onbekende en onderschatte fenomeen.

Lustrum

De Holland Research School of Molecular Chemistry (HRSMC) bestaat dit jaar 25 jaar. Ter ere hiervan  wordt op 14 november een symposium georganiseerd  met vooraanstaande gastsprekers, waaronder Nobelprijswinnaar prof.dr. Ben Feringa (Universiteit Groningen), prof. Jeffrey R. Long (University of California, Berkeley), prof. Thomas Ebbesen (University of Strasbourg) en prof. Jens K. Nørskov (Technical University of Denmark). Het symposium is vrij toegankelijk.

Over HRSMC

De Holland Research School of Molecular Chemistry omvat experimentele en theoretische groepen werkzaam op het gebied van de moleculaire chemie en fysica aan de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Leiden.

De school stelt zich ten doel optimale condities te scheppen voor samenwerking tussen de deelnemende groepen en organiseert een internationaal gewaardeerd onderwijsprogramma voor promovendi.