Het is alweer vijf jaar geleden dat een groep bevlogen Amsterdamse wetenschappers besloot om een eigen magazine op te richten. Het doel: laten zien dat we in Amsterdam heel interessant onderzoek doen op het vlak van de bèta- en medische wetenschappen. Tal van Amsterdamse instituten en instellingen sloten zich aan. En inmiddels is de 10e editie van Amsterdam Science Magazine een feit.

Net als andere keren kun je in het magazine lezen waar wetenschappers in Amsterdam aan werken en door geïnspireerd zijn. Hoor je hen hier liever in persoon over vertellen? Op maandag 20 januari is in Spui25 een event rond het nieuwe nummer, waarbij drie betrokken onderzoekers zullen vertellen over hun werk.

Onderwerpen in Amsterdam Science #10:

• Waarom verkoudheid astma verergert
  • Hoe herinneringen worden opgeslagen in je brein
  • Een dubbelinterview met Harro Bouwmeester en Toby Kiers over hun miljoenenproject rond stress bij planten
  • Het belang van pinguïnpoep voor het ecosysteem op de Zuidpool
  • Waarom de planeet aarde relatief weinig koolstof bevat
  • Op jacht naar neutrino’s in de middellandse zee

…en nog veel meer nieuws uit de natuurkunde, scheikunde, levenswetenschappen, wiskunde, informatica en het medisch onderzoek.

Waar vind je het magazine?

Het Amsterdam Science magazine vind je op verschillende locaties in de deelnemende instituten en instellingen, bijvoorbeeld in de hal van het faculteitsgebouw van de FNWI op het Science Park. Je kunt het laatste nummer ook online lezen op de website van Amsterdam Science.

Event: Amsterdam Science Now

Ter gelegenheid van het nieuwe nummer is er op maandag 20 januari  van 20.00 – 21.30 uur een evenement in SPUI25. Ontmoet de makers van het magazine en kom luisteren naar drie verschillende wetenschappers die met hun werk in het blad staan. Aanmelden kan gratis via de website van Spui25, en ter afsluiting van de avond is er een gratis borrel! Zodra het programma online staat is vind je de aanmeld-link hieronder.

Jouw onderzoek in Amsterdam Science?

Lijkt het jou ook leuk om je onderzoek onder de aandacht te brengen van het bredere publiek en je collega wetenschappers in Amsterdam en daarbuiten? Je kunt nu kopij aanleveren voor het volgende nummer van Amsterdam Science. Wil je weten hoe zo’n magazine tot stand komt, of vanuit de redactie helpen beslissen wat de nieuwe onderwerpen worden? Laat dan weten dat je interesse hebt om toe te treden tot de redactie via amsterdamscience@gmail.com

Stuur je artikel in naar Amsterdam Science