Ben je een promovendus of postdoc, onder de 40, en wil je graag leren hoe je jouw onderzoek uitlegt aan een algemeen publiek... in slechts drie minuten? Doe dan mee aan FameLab! Een unieke kans om in wedstrijdverband aan je soft skills te werken, met speciale trainingen.
Famelab

Geef je carrière een boost met FameLab

Helder kunnen communiceren over je onderzoek is een onmisbare skill anno 2020. Het biedt je voordeel bij het aanvragen van grants, helpt je bij de outreach ervan (iets waar veel grantverstrekkers tegenwoordig om vragen), en scherpt je doceervaardigheden. Het kan kortom je carrière een aardige boost geven. Maar hoe word je een ster in helder communiceren over je onderzoek? Doe mee aan FameLab en je leert kort en bondig uit te leggen waar je mee bezig bent.

Als je meedoet krijg je in ieder geval de training Storytelling aangeboden: hoe zet je een goed verhaal neer? Uit wat voor elementen bestaat een goed verhaal? Hoe houd je de aandacht van je publiek vast? En het leuke is, deze training heeft dit jaar een extraatje...

Tips en trucs van de Nederlandse winnaar van vorig jaar (van de UvA!)

Vorig jaar heeft sterrenkundige Athira Menon van onze faculteit de internationale finale bereikt, om uiteindelijk wereldwijd 2e te worden met haar pitch! Zij zal komen vertellen over haar ervaringen met FameLab, inclusief haar belangrijkste tips & trucs. Na afloop van de eerste training vindt een eerste selectie plaats; de acht beste kandidaten mogen door naar een theatertraining en de Amsterdamse finale.

Dus, ga jij Athira achterna en word je ook een ster in pitchen? Geef je op (lees eerst even verder hieronder, daar zie je ook hoe je je opgeeft).

In het kort:

• Leer om in 3 minuten jouw onderzoek te pitchen, dit levert je profijt op bij o.a. het aanvragen van een grant, outreach en doceren.
  • FameLab is een internationale wedstrijd voor jonge wetenschappers die geïnteresseerd zijn in Wetenschapscommunicatie. Je kunt kosteloos deelnemen (zie onder voor wie de wedstrijd bedoeld is)
  • Naast persoonlijk voordeel kun je mooie prijzen winnen, zoals een KNAW masterclass.

Over FameLab

FameLab is een internationale wedstrijd voor jonge wetenschappers die geïnteresseerd zijn in Wetenschapscommunicatie. In een Idols-achtige setting brengen onderzoekers van over de hele wereld hun beste 3-minuten pitches. Op een podium, zonder slides, eventueel wel met props. Een jury van professionals selecteert de beste deelnemers op basis van de drie FameLab-criteria: content, clarity en charisma.

De internationale finale van FameLab is elk jaar tijdens het Cheltenham Science Festival in Engeland. Voor die tijd vinden er zowel landelijke als regionale finales plaats. Voor de regio Amsterdam wordt de finale georganiseerd door de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI) van de UvA, samen met de Faculteit der Geneeskunde van het Amsterdam UMC.

Er zijn ook prijzen te winnen. De winnaar van de Amsterdamse finale krijgt, samen met de andere lokale winnaars, een 2-daagse Master Class bij de KNAW door vooraanstaande science communicators. De winnaar van de nationale finale wint daarnaast een geheel verzorgde trip naar de UK om deel te nemen aan FameLab International.

Voor wie is het?

Voor de deelname aan FameLab zijn internationaal criteria vastgesteld:

• Je bent tussen de 21 en 40;
  • PhD student of PostDoc;
  • Je onderzoek valt binnen het internationaal gedefinieerde domein van STEM, wat grofweg overeenkomt met wat we in Nederland de bètawetenschappen noemen: natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde, informatica, technische wetenschappen en medische wetenschappen.
  • Je werkt, als je deel wilt nemen aan de Amsterdamse finale, aan de UvA FNWI / Faculty of Science of aan het Amsterdam UMC.

Belangrijke data

De deadline voor aanmelding is dit jaar vanuit de UvA FNWI 26 februari. Let op, dit staat momenteel niet juist op de internationale FameLab website.

De data voor de trainingen en regionale finale zijn:

• Training Storytelling en voorselectie FNWI – vrijdag 28 februari, 11.00 - 15.30, Science Park 904, Amsterdam;
  • Theatertraining – maandag 9 maart, 12.00 - 16.00, Spui25, Amsterdam;
  • Amsterdam Heat – dinsdag 17 maart, 18.30 - 22.00, Spui25, Amsterdam;
  • Nederlandse Finale – woensdag 13 mei, Tivoli, Utrecht.

Wil je graag deelnemen, maar kun je niet bij de trainingen zijn? Er is een optie voor een verkorte extra training.

Aanmelding & vragen

Ben je enthousiast geworden? Meld je dan aan door een mail te sturen naar Nadine Böke, adviseur wetenschapscommunicatie van de UvA FNWI, n.boke@uva.nl. Zij zal je van alle verdere informatie voorzien. Ook met vragen kun je bij haar terecht.