De winnaars van de Amsterdamse finale van Famelab 2020 zijn bekend: Valeria Guglielmi and Maria Alejandra Murcia Valderrama!

Famelab is een internationale pitchwedstrijd voor jonge wetenschappers. Deelnemers krijgen drie minuten de tijd om hun onderzoek uit te leggen aan een lekenpubliek, op een podium en zonder slides. Normaal vindt de wedstrijd plaats in een theatersetting met een live publiek; door de corona-crisis zijn de zaken dit jaar echter een beetje anders geweest.

De live versie van de Amsterdamse Heat, die op 17 maart zou plaatsvinden, moest kort van tevoren worden afgelast. Als alternatief kregen alle deelnemers de mogelijkheid om een ​​video-opname van hun pitch in te sturen en kregen ze extra tijd om dit voor te bereiden. Op 22 april kwam de jury, na het bekijken en beoordelen van alle pitches, online bijeen en koos de twee winnende pitches.

De winnaars van dit jaar zijn Valeria Guglielmi, MD, PhD-student bij de afdeling Neurowetenschappen van het Amsterdam UMC; en Maria Alejandra Murcia Valderrama, MSc, PhD-student aan het Van ‘t Hoff Institute for Molecular Sciences van de Universiteit van Amsterdam. Ze hebben een plaats gewonnen in de landelijke Nederlandse Famelab-finale en een speciale opleiding wetenschapscommunicatie verzorgd door het Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW).

Bekijk de winnende pitches:

Famelab 2020 Amsterdam Heat winner Valeria Guglielmi.

Famelab 2020 Amsterdam Heat winner Maria Alejandra Murcia Valderrama