De coronapandemie houdt de hele wereld in zijn greep. Het bestrijden van het nieuwe virus en de effecten ervan vereist onderzoek en inzichten uit vele disciplines.

Elke dag komt er wereldwijd uit onderzoek een enorme hoeveelheid potentieel veelbelovende nieuwe inzichten naar voren. Een groot deel is echter nog niet of niet voldoende door vakgenoten beoordeeld, en snelle en zorgvuldige publieke beoordelingen van de nieuwste inzichten zijn schaars. Hierdoor verzanden wetenschappelijke discussies in debatten over beleidsmaatregelen. Dat schept verwarring en ondermijnt het vertrouwen van het publiek in de wetenschap.

Onderzoek selecteren en beoordelingen publiceren

Onlangs is daarom Pandemic Science gelanceerd, een wetenschappelijk forum dat een cruciale niche vult: snel urgent nieuw onderzoek selecteren uit vele domeinen en zorgvuldige beoordelingen publiceren. Ondersteund door elementaire peer review - zonder beleidsadvies te geven.

Werkwijze

Onderzoekers uit vele vakgebieden zijn toegetreden tot een wetenschappelijk ‘crowd filtering'-forum. Binnen dit forum wordt nieuw onderzoek besproken en beoordeeld.

De meest urgente papers worden overgedragen aan deskundige redactieteams die ze, na snelle peer review, plaatsen in de context van de huidige kennis. Deze beoordelingen worden gepubliceerd.

Universiteit van Amsterdam betrokken bij initiatief

Namens de Universiteit van Amsterdam behoort fysicus Daniel Bonn (Institute of Physics) tot de commissie van oprichters van Pandemic Science. Daarnaast is een brede en groeiende groep wetenschappers betrokken. Het streven is om beoordelingen te geven die kunnen worden gebruikt door beleidsadviseurs voor pandemieën, overheden en het brede publiek.

Vrijwilligers en support gevraagd

De oprichtingscommissie is op zoek naar vrijwilligers om wetenschappelijke artikelen over het SARS-CoV-2 virus en COVID-19 te filteren en samenvattingen te maken. Kijk voor meer informatie en om aan te melden op de site.

Wetenschappers die het initiatief Pandemic Science ondersteunen, kunnen hun naam toevoegen aan de Statements of support lijst.