De Universiteit van Amsterdam doet voor het eerst mee aan de internationale 3MT pitch competitie. Maak kennis met de drie kandidaten die onze facultaire voorronde hebben gewonnen. Op 7 september strijden zij tegen de vertegenwoordigers van 4 andere faculteiten in de UvA 3MT-finale.

3MT staat voor "Three Minute Thesis". Het is een pitchcompetitie die oorspronkelijk is gestart door de University of Queensland, maar is uitgegroeid tot een internationale competitie met vertegenwoordigers van 900 universiteiten uit 85 landen. Kandidaten leggen met hun pitches hun promotieonderzoek uit aan een lekenpubliek, in een video van maximaal drie minuten.

Dit jaar doet de UvA voor het eerst mee aan de competitie. De afgelopen maanden kregen onderzoekers van vijf verschillende UvA-faculteiten de kans om zich aan te melden. Alle kandidaten kregen training en coaching om de best mogelijke video te maken.

UvA Finale

Elke faculteit hield een voorronde waarin een onafhankelijke jury de drie beste pitches van die faculteit selecteerde. Op 7 september strijden deze winnende kandidaten tegen elkaar in de UvA Finale. Ze worden beoordeeld door een jury bestaande uit Jan Lintsen (bestuurslid UvA), Henriëtte van Oosterzee (Directeur Alumnibureau & Universiteitsfonds) en Jim Jansen (hoofdredacteur New Scientist NL). Er zijn prijzen voor de drie beste deelnemers (eerste plaats: 1000 EUR, tweede & derde plaats: 500 EUR), en de overall winnaar zal de UvA vertegenwoordigen bij de Internationale 3MT finale.

Wil je de finale zien? Je kunt deelnemen aan het Zoom-evenement of de livestream bekijken op Instagram, beide van 15:00-18:00.

Onze finalisten

De promovendi van de FNWI die de facultaire voorronde hebben gewonnen zijn: Grace Farmiloe (SILS), Yoni Schirris (IvI/NKI) en Susan Rigter (IoP/AMOLF). Je kunt hun pitches zien in de onderstaande video's.