UvA promovendi Mimi den Uijl en Noor Abdulhussain van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences hebben samen met junior docent Lotte Schreuders van het College of Sciences het Instagram-account SistersinScience_NL opgezet. Hun Insta kreeg al aardig wat aandacht van de media; nu zijn de drie Sisters in Science ook te zien op televisie. Zij hebben gastrollen in de nieuwe VPRO serie Anna’s Brains.
De drie Sisters in Science: Lotte Schreuders, Mimi den Uijl en Noor Abdulhussain.

Het populair-wetenschappelijke programma Anna’s Brains wordt vanaf 30 augustus wekelijks uitgezonden op NPO3 om 20:25. In het programma buigt presentatrice Anna Gimbrere (zelf ook alumna van de UvA FNWI) zich met ‘brains’ (deskundigen) over ingewikkelde wetenschappelijke vragen. Den Uijl, Abdulhussain en Schreuders vervullen de rol van ‘brains’.

Zij zullen te zien zijn in de volgende uitzendingen:

• 30 augustus: Kan je leven onder water? (Mimi den Uijl)
  • 6 september: Kan je praten met dieren? (Mimi den Uijl)
  • 27 september: Kan je goedkoop naar de ruimte? (Lotte Schreuders)
  • 18 oktober: Kan je surfen op lucht? (Noor Abdulhussain)

Alle uitzendingen zijn naderhand online terug te zien via NPO Start.

Sisters in Science

Het doel van het Instagram account van de Sisters in Science is "een kijkje te geven in het leven van een promovendus of junior docent aan de UvA, en belangrijker nog, stereotypen te doorbreken en anderen te inspireren". Eerder vertelde Mimi den Uijl erover:  "We stelden vast dat we alle drie toen we jonger waren geen idee hadden wat het eigenlijk inhield om wetenschapper te zijn. Laat staan dat we dachten dat hij of zij ook maar enigszins op ons zou lijken. Met Sisters in Science hopen we iedereen te bereiken die interesse heeft in de 'wereld van de wetenschap', om jongeren te inspireren een carrière in de wetenschap na te streven, en om in contact te komen met onze collega-wetenschappers op het platform."

Op 6 september zullen de Sisters of Science ook spreken tijdens de centrale Opening van het Academisch Jaar van de UvA.