Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Dezelfde website, hetzelfde product, maar een andere prijs betalen dan je buurman. Of fors meer kwijt zijn aan een ticket als het vliegtuig bijna vol is. Door big data zijn de mogelijkheden voor online prijsdiscriminatie flink toegenomen. Joost Poort en Frederik Zuiderveen Borgesius (IViR) deden onderzoek.

Vogels op Schiphol

Joost Poort en Frederik Zuiderveen Borgesius publiceerden een paper over online prijsdiscriminatie, op basis van twee representatieve enquêtes onder de Nederlandse bevolking. Bij online prijsdiscriminatie vragen webshops voor hetzelfde product verschillende prijzen aan verschillende klanten, op basis van informatie die ze over hen hebben. Door de opmars van big data zijn de mogelijkheden voor online prijsdiscriminatie de laatste jaren snel toegenomen.

Oneerlijk en onacceptabel

Een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking vindt online prijsdiscriminatie oneerlijk en onacceptabel, en vindt dat het verboden zou moeten worden, zo blijkt uit het onderzoek. Men keurt ook een aantal soorten prijsdiscriminatie af, die op het eerste gezicht minder controversieel zijn, en al veel worden toegepast. Zo vinden veel mensen het oneerlijk als vakantiehuisjes meer kosten tijdens schoolvakanties dan buiten die vakanties. En velen vinden het oneerlijk als vliegtickets duurder zijn als het vliegtuig bijna is uitverkocht. 

Geen specifieke regels

Overigens zijn er geen specifieke regels voor prijsdiscriminatie in Nederland zolang niet wordt gediscrimineerd op verboden gronden zoals geslacht, religie en ras. De auteurs lieten in eerder werk al zien dat online prijsdiscriminatie doorgaans het verwerken van persoonsgegevens met zich mee brengt. Dan is de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) van toepassing. De AVG eist, kort gezegd, dat bedrijven eerlijk vertellen dat ze aan prijsdiscriminatie doen, bijvoorbeeld in hun privacyverklaring. De auteurs zeggen niet dat de transparantie-eis uit de AVG een wondermiddel is. Mensen lezen bijvoorbeeld zelden privacy-verklaringen. Misschien zijn er uiteindelijk dus nieuwe regels nodig.

Onderzoek

Het onderzoek is hier, open access, te lezen: https://policyreview.info/articles/analysis/does-everyone-have-price-understanding-peoples-attitude-towards-online-and-offline