Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
In juni is Mariska Prins gestart als P&O Adviseur bij de rechtenfaculteit. Ze vertelt wat haar rol inhoudt en hoe het is om aan een nieuwe baan te beginnen als al je nieuwe collega’s thuiswerken.

Er ging een lampje branden toen Mariska de vacature zag: ‘Dat is mijn functie. Daar wil ik graag werken. Er zijn veel HR-vacatures, maar deze sprong er echt uit.’ De academische onderwijswereld spreekt haar aan, omdat de UvA maatschappelijk in de belangstelling staat en een belangrijke rol vervult. Ze vervolgt: ‘Ik heb affiniteit met de mensen die er werken en met het werk dat ik mag doen. Toen ik hoorde dat ik zelf ook colleges mag volgen, dacht ik: dat is echt een snoepwinkel!’ De sollicitatieprocedure via Zoom was voor Mariska geen probleem: ‘Ik had me goed voorbereid en ik kende Zoom al heel lang. Je voelt je dan een stuk zekerder.’

Copyright: FdR
Toen ik hoorde dat ik zelf ook colleges mag volgen, dacht ik: dat is echt een snoepwinkel

Veel ruimte voor ontwikkeling

In haar rol als P&O Adviseur geeft Mariska advies aan leidinggevenden op een breed gebied dat te maken heeft met personeel: van binnenkomst tot vertrek en alles wat daar tussen zit. Haar afdeling faciliteert in het ontwikkelen en opleiden van medewerkers en heeft contact met verschillende opleidings- en coaching-instanties. Mariska vindt dat de UvA veel ruimte biedt om je verder te ontwikkelen. ‘Zelf heb ik bij binnenkomst direct een cursus Timemanagement gedaan, daar ben ik heel blij mee. Ik heb ook een cursus Jaargesprekken gevolgd. Ik vind het geweldig dat dit steeds weer aangeboden wordt aan mensen die daar behoefte aan hebben. Bij veel werkgevers is dat niet zo goed geregeld’, zegt ze.

Mariska heeft altijd in een HR-functie in het bedrijfsleven gewerkt en vervolgens een tijdje als zelfstandige coach. Ze hielp mensen met loopbaanvragen, maar ook met burn-outklachten of conflicten op het werk of privé. Mariska benadrukt: ‘Een coach ben ik nu niet. Als een medewerker niet goed functioneert, dan ben ik natuurlijk ook de adviseur van de leidinggevende. Ik ben tenslotte in dienst van de rechtenfaculteit. Wil je echt gecoacht worden, dan heb je een onpartijdige, onafhankelijke persoon nodig. Daarvoor word je doorverwezen.’

Kennismaken via Zoom

Ondanks dat iedereen thuis zit en via Zoom moet communiceren, gaat Mariska goed van start. ‘Ik heb heel veel gesprekken moeten voeren en die konden allemaal doorgaan dankzij Zoom. Iedereen was er inmiddels aan gewend toen ik startte.’ Het enige nadeel is dat ze niet bij iemand kan langslopen. ‘Dat contact van even aankloppen, even kennismaken, dat doe je niet via Zoom. Mensen die niet op mijn lijstje staan om mee kennis te maken, leer ik nog niet kennen. Dat mis je als je thuis zit. Maar dat mist iedereen: het persoonlijke contact.’ Het kennismaken via Zoom heeft ook een voordeel: ‘De kennismaking gaat nu heel gedoseerd. Ik word niet op één dag overvallen met heel veel nieuwe mensen, bij mij gaat het nu in fases.’ Mariska vindt iedereen toegankelijk, behulpzaam en enthousiast: ‘Ik kreeg al snel een thuisgevoel bij de UvA, ondanks het thuiswerken.’

Ik kreeg al snel een thuisgevoel bij de UvA, ondanks het thuiswerken.

Mariska merkt dat alle collega’s die ze benadert voor een kennismaking bereid zijn om af te spreken en tijd voor haar te maken, ondanks drukte. Ze heeft inmiddels met de meeste bedrijfscoördinatoren gesprekken gehad. ‘Iedereen vertelt heel uitvoerig over de taken die ze hebben, hun functie, hun afdeling, hun collega’s. Ik vind het nog wel lastig om een goed beeld van de organisatie te krijgen, omdat die zo veel afdelingen heeft, met binnen een afdeling vaak weer subteams. Ik kreeg laatst een link naar een overzicht van alle onderzoeksgroepen en naar het organogram van de onderwijsinstituten binnen de faculteit. Dat was heel behulpzaam.’  

Toen Mariska net in dienst was, zou de facultaire introductiemeeting voor het eerst via Zoom plaatsvinden. Wegens te weinig aanmeldingen ging de meeting niet door. ‘Nu moet ik de volgende kennismaking zelf organiseren’, vertelt ze. ‘Daar heb ik zin in, want dan krijg ik alle informatie over de organisatie en leer ik ook alle nieuwe medewerkers kennen. Als ik hier straks wat langer zit, heb ik eigenlijk iedereen wel een keer langs zien komen.’

Drs. M.M. (Mariska) Prins

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

P & O FdR