Volgens hoogleraar Belastingrecht Dennis Weber is de initiatiefwet van GroenLinks over de vertrekboete voor Unilever in strijd met regels van het EU-recht en met beginselen van het internationaal Belastingrecht. Hij gaf de Tweede Kamer op verzoek advies over de Europeesrechtelijke gevolgen van het wetsvoorstel.

GroenLinks heeft een wetsvoorstel gedaan voor een ‘conditionele eindafrekening dividendbelasting’, in de volksmond de ‘vertrekboete voor Unilever’ genoemd. De partij wil dat Unilever, bij vertrek uit Nederland, alsnog de misgelopen dividendbelasting aan de Belastingdienst betaalt. Met het voorstel wil GroenLinks voorkomen dat de Nederlandse staatskas miljoenen euro's misloopt door multinationals die vertrekken naar een land zonder dividendbelasting.

De partij wil dat de wet met terugwerkende kracht geldt. Unilever is inmiddels verhuisd naar de UK, maar als de heffing er komt, krijgt het bedrijf alsnog een aanslag van 11 miljard euro.

Advies

Het advies van Dennis Weber aan de Tweede Kamer is om het initiatiefwetsvoorstel niet aan te nemen omdat het in strijd is met diverse regels van het recht van de Europese Unie en in strijd is met beginselen van internationaal belastingrecht.

Het advies is gegeven op grond van een verzoek van de Tweede Kamer onder de vlag van het samenwerkingsverband Parlement & Wetenschap. Hierin werkt de Tweede Kamer samen met de Jonge Akademie, de KNAW, de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), TNO en de Vereniging van Universiteiten (VSNU). Het advies is openbaar gemaakt op de website van de Tweede Kamer.

Portret Dennis Weber