De VDL Groep ontving 26 juni de Nederlandse Innovatie Prijs 2019, tijdens een uitzending van het televisieprogramma De Wereld van Morgen. Het Eindhovense conglomeraat heeft 104 bedrijven die actief zijn in de hoogwaardige maakindustrie.
VDL Groep wint Nederlandse Innovatie Prijs 2019

Bij veel van deze bedrijven verschuift het accent van maken naar meedenken en ontwikkelen. Zij kijken in het bijzonder naar het bedenken van nieuwe oplossingen voor klanten in technologisch veeleisende markten en industrieën (zoals ASML en BMW).

De jury roemde de combinatie van robotisering en de aandacht voor de medewerkers bij het bedrijf. Ook de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt door zowel  gedurfde als  gerichte investeringen te doen is niet onopgemerkt gebleven. Daarnaast was de jury positief gestemd over de maatschappelijke impact: VDL Groep speelt een belangrijke rol bij de elektrificatie van het vervoer, zoals de elektrische bus.

De Nederlandse Innovatie Monitor

Deze prijs voor innovativiteit van een Nederlands bedrijf hoort bij een van de grootste jaarlijkse survey-onderzoeken: de Nederlandse Innovatie Monitor. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het Amsterdam Centre for Business Innovation, onderdeel van de Amsterdam Business School.

Deelname aan de Nederlandse Innovatie Monitor is een vereiste om kans te kunnen maken op de prijs. Henk Volberda, hoogleraar Strategisch management en innovatie en daarnaast directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation, leidt het onderzoek. Dit jaar deden achthonderd organisaties mee.