MSc Actuarial Science alumnus Richard Plat is door beroepsgenoten en een vakjury uitgeroepen tot Actuaris van het Jaar 2019. Dit werd bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse Actuarisdag, die plaatsvond op 26 september 2019.

Plat werd tijdens de uitreiking door de jury geroemd om zijn ‘diepe en brede kennis van het vakgebied, de grote nationale en internationale impact van zijn onderzoek en publicaties en zijn grote gedrevenheid naar toepasbaarheid.’ De alumnus introduceerde onder andere een sterftemodel dat in de VS werd uitgeroepen tot ‘meest geschikte model’ en inmiddels in meer dan tien landen wordt gebruikt, waaronder Zweden, Finland en India.

Bijdragen vakgebied

De alumnus zet zich in voor het vakgebied. Samen met Katrien Antonio won hij in 2011 de Johan de Witt-prijs voor het artikel Micro-levels Stochastic Loss Reserving. Ook probeert hij beroepsgenoten middels workshops en praktische artikelen in de Actuaris te enthousiasmeren voor het toepassen van Data Science en Machine Learning. Tot slot is hij spreker geweest op vele seminars en is hij reviewer voor toonaangevende wetenschappelijke Journals en jurylid van de Johan de Witt-prijs.

Meer informatie over de prijs.