Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Dr. Alexander Alexiev (ABS sectie Entrepreneurship and Innovation) heeft het Overleg Amsterdamse Musea (OAM) het artikel 'Van sponsor naar partner: Hoe de relatie tussen musea en bedrijven evolueert' overhandigd. De organisatie vertegenwoordigt de gezamenlijke zakelijke belangen van (bijna alle) Amsterdamse musea.

In opdracht van het OAM heeft Alexiev met behulp van Lizelotte de Bruijn een eerste verkenning gedaan van de ontwikkeling van museale sponsorrelaties met bedrijven. De Bruijn is onlangs afgestudeerd van de MSc Business Administration Entrepreneurship and Management in the Creative Industries (EMCI) track en heeft een scriptie geschreven over dit thema. Dr. Alexiev en de Bruijn hebben gekeken naar thema’s en vraagstukken die potentieel impact hebben op de bedrijfsvoering.

Meer dan geld alleen

Een van de belangrijke punten uit de verkenning is dat corporate sponsorschap tegenwoordig veel meer is dan alleen geld geven. Door lang termijnrelatierelaties met bedrijven aan te gaan kunnen musea ambitieuzere doelen stellen en meer innoveren. Het is daarbij wel belangrijk dat de directie en afdeling development van een museum strategisch initiatief tonen. Het OAM gaat nu kijken of ze een uitgebreid onderzoek willen over dit onderwerp.